torsdag 4 februari 2010

Maud Olofsson levererar ...

Nej Maud, det centern har levererat känns inte som något jag vill ha mer av. Jag delar inte centerns världsbild.

Jag vill se en storstadsregion som har en fungerande kollektivtrafik för de många människorna, de som dag efter dag åker till sina arbeten med pendeltåg, buss och tunnelbana. Jag vill inte ha några massiva motorvägssatsningar, som kommer att öka biltrafiken - även inne i Stockholm. Den väljargrupp som prioriterar bilkörning i Stockholm, en ganska högljudd grupp för övrigt, tror jag ett miljöparti med varm hand kan lämna över till andra partier.

Jag vill rösta på ett parti som tar natur- och miljövård på allvar. Inte några vindflöjlar som lägger sig mer eller mindre platt för en högljudd jägarlobby. Vi har forskningskompetens i det här landet, både vad gäller biltrafik och viltvård. Ett litet krympande parti som väljer att inte lyssna på den kunskapen blir bara löjligt. Därmed inte sagt att man i alla stycken måste göra som forskarna säger. Men i så fall måste man kunna motivera det ställningstagandet. Inte låtsas som om man vet bättre, eller än värre låtsas som om man agerar i enlighet med den kunskap som finns.

Jag anser inte att det är liberalt för fem öre att kunna köpa sig fri från strandskyddet. Vattennära bebyggelse ser jag heller inte som något som ska prioriteras ...

Visst Maud, har ni sänkt skatterna även för offentliganställda kvinnor. Jag säger inte att det är fel, men de offentliganställda är beroende av skatter för att lönen ska kunna betalas ut. Ett samband som är så komplicerat att det kräver en viss ödmjukhet.

Myten om LAS frodas inom centern. Ungdoma får inget jobb ... Äh, säg som det är i stället: Det finns arbetsgivare som inte vill riskera att behöva ta något socialt ansvar för sina anställda, och till dessa arbetsgivare vill centern nu leverera en frisedel. Ett beställningsarbete åt lobbygrupperna kring Svenskt Näringsliv.

Jag håller inte med Maud Olofsson. Centern har varit duktiga på att sälja sin politik. Problemet är att där inte finns några köpare.

Uppdatering:
Aftonbladet redovisar, föga uppseendeväckande, en opinionsundersökning där Miljöpartiet går framåt i stockholmsregionen. Det räcker inte med att leverera motorvägar och tala om att man vill leverera skyskrapor.

3 kommentarer:

  1. Läste Du om hur jägarlobbyn bearbetade riksdagsledamöterna ?

    http://jinge.se/natur/jagarlobbyn-bjuder-riksdagsledamoterna-pa-jagarutbildningen.htm

    Och här var ju alla partier lika smutsiga, möjligtvis kan jag tänka mig att några enstaka miljöpartister hade vett nog att genomskåda detta, i princip är det ju en muta.

    SvaraRadera
  2. "Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var människor som kom utifrån."

    Maud Olofssons uttalande är ett hån mot alla de bönder, fiskare, arbetare, pigor, drängar, torpare och inhyseshjon m.fl, vilka slitit dag och natt för att försörja sig själva och den egna familjen, och som med sitt idoga arbete bidragit till att bygga det vi i dag kallar Sverige.

    Ett hån mot tänkare, uppfinnare, företagsledare, arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen, frikyrkorörelsen och kvinnorörelsen.

    Eller?

    SvaraRadera
  3. Nja, Jolaus... Jag är själv lite tveksam till det uttalandet, och det tror jag ärligt att Maud är också ...

    Sanningen är ju den att svenska rötter tillsammans med utländska rötter, olika människor helt enkelt, format det land som vi i dag lever i. Det land jag är stolt över.

    SvaraRadera