tisdag 16 februari 2010

"Hon har lekt sig fram ..."

Som idrottsintresserad måste jag skriva ett inlägg. Ett OS-guld är stort. Ett OS-guld i skidor är större. Precis som de flesta idrottsintresserade svenskar är jag konservativ. Idrott skall bestå av svett, liniment och kamp för att nå folks hjärtan. Vara sinnebilden för urkraft, gärna kombinerat med teknisk briljans.

Charlotte Kalla symboliserar detta.

Uppståndelsen i det lilla Tärendö värmer också. Och TT-interjuven med ordföranden i skidklubben, Ola Keskitalo, varifrån jag hämtat rubriken, när han svarar på TT:s fråga:


TT: Då har du sett Charlotte Kalla sen hon var liten?

– Jo, jag såg henne när hon fötts. Hon har lekt sig fram till de här framgångarna – vi har den filosofin i klubben, att barnen ska ha roligt.


Läs och lär, ni som tror att ungarna kan hetsas till framgångar.

Jag kommer också att tänka på det fanns föräldrar som lämnade friidrottsklubben i Växjö därför att klubben inte ville påbörja någon elitsatsning för barnen. Och varför skulle klubben ändra på den filosofi som fostrade Carolina Klüft?

Grattis Charlotte Kalla till OS-Guldet. Att du fick leka idrott som barn, tror jag också betyder att din kropp inte är sliten i förtid, och att du kan ge oss många år av högtidsstunder!

Aftonbladet Svd1 Svd2 DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar