torsdag 11 februari 2010

Alla gillar inte jämställdhet ...

Svenska dagbladet har en mycket intressant och skrämmande artikel om den så kallade kärleksinvandringen från främst Thailand, men också Ryssland. Kvinnor som söker ett bättre liv, många får det, men många  hamnar också i helvetet.

Jag kan inte frigöra mig från tanken, att en stor del av denna invandring beror på att det finns en kategori män, som reser utomlands för att slippa den svenska jämställdheten. Som helt enkelt anser att kvinnan ska sköta markservicen, och sådana kvinnor finns det ont om i Sverige.

Jag kan heller inte låta bli att spekulera i vilka politiska sympatier dessa män sitter inne med. Män som anser att kvinnans plats är hemmet, har enligt min erfarenhet inte så mycket till övers för andra kulterer i allmänhet och invandring i synnerhet.

En intressant paradox. Genom att söka kontakter utomlands i exempelvis Thailand eller Ryssland vill man finna mera fogliga kvinnor, som passar i ens världsbild. Samtidigt delar dessa män en politisk åskådning, som mer än gärna kritiserar andra kulturer för dålig kvinnosyn.

Grunden till mina påstående är lätta att få fram. Det är bara att kolla kommentarfälten i någon kvällstidning. Samma pseudonymer som hyllar kvinnoimporten, brukar också dyka upp under mer eller mindre rasistiska inlägg.

Och då ska vi också komma ihåg att denna kärleksinvandring långt ifrån är någon försummbar del av beviljade uppehållstillstånd vad gäller den utomeuropeiska invandringen till Sverige.

1 kommentar:

  1. "Jag kan inte frigöra mig från tanken, att en stor del av denna invandring beror på att det finns en kategori män, som reser utomlands för att slippa den svenska jämställdheten. Som helt enkelt anser att kvinnan ska sköta markservicen, och sådana kvinnor finns det ont om i Sverige."

    Du har så rätt. Jag tror också det finns många okonstruktiva sverigedemokrater bland dessa män.

    Kommentarsfälten på de stora tidningarna läser jag aldrig längre eftersom de är censurerade för att passa tidningens målgrupp och vara opinionsbildande.

    SvaraRadera