torsdag 4 februari 2010

Politisk nutidshistoria

Först: vad är det som händer med nyheterna på nätet? När jag kollar (22:00, 4 februari) finns inte "nyheten" om dumpningen av kemiska stridsmedel i den svenska ekonomiska zonen med på de nyhetssidor (DN och Svd) som läggs ut på nätet. Är det något som är ointressant, eller kanske något som ska sälja papperstidningar? Jag vet ärligt inte, men är uppriktigt förvånad!

Annars tycker jag att det här är upplagt för ett stycke riktigt intressant politisk nutidshistoria. Jag tror att Rolf K. Nilsson, ledamot i försvarutskottet för moderaterna, ligger ganska nära sanningen när han skriver på Newsmill, att det var politiska skäl som gjorde, att den socialdemokratiska regeringen inte irriterade Ryssland med uppgifterna. Mellan raderna läser jag också att den borgerliga oppositionen hade samma intresse.

Detta kan bli mycket intressant. För den som är okunnig om histiorien finns det skäl att påpeka, att dumpningen skedde i början av 90-talet då Carl Bildt var statsminister, och den socialdemokratiska regeringen fick de första uppgifterna i slutet av samma årtionde.

Min bedömning är att det sitter två regeringar, från två olika block, med fingrarna i samma syltburk ...

Guilt by association, är något jag helst inte vill använda mig av, men nog funderar jag. Vad visste den dåvarande regeringen, med Carl Bildt som statsminister om dumpningen? Eller rättare, vilka indikationer på vad som höll på att hända fick försvarsdepartementet, med Anders Björk i spetsen, på att något var fel?

Jag kan svårligen tänka mig att balterna inte försökte berätta för Sverige, om ryssarnas förehavanden (guilt by association). Men framför allt att inte Carl Bildt är mera högljudd än vad han är, att han inte tar chansen att klämma till den dåvarande sosseregeringen, får mig att börja tro, att vare sig sossar eller moderater är speciellt inresserade av att diskutera det här.

Att Peter  Eriksson, miljöpartiet skär pipor i vassen, är fullt naturligt, men kanske inte så mycket att bry sig om.

Ärligt talat tror jag att de stora drakarnas ointresse beror på att man inte kan hitta en riktig konflikt mellan sossar och moderater i frågan... Men det är vad jag tror.

Aftonbladet1

Uppdatering: Om jag missat den här artikeln, och den ändå fanns där ber jag om ursäkt: DN 

1 kommentar: