torsdag 29 oktober 2009

Klimatförändringen är inget kanske

Det är något som sker i dag, och som redan har skett. Även i Sverige. Men här betyder en ökning av någon grad ingenting dramatiskt. Det händer inte så mycket, mera än att det blir lite bättre förutsättningar för jordbruket, och lite sämre vinterväglag.

På andra platser, som nämns i Svd-artikeln är det värre. Platser som drabbas av torka och/eller översvämningar. De största förändringarna finns dock i de arktiska områdena med tinande permafrost, smältande glaciärer och förändrat djur och växtliv.

Jag skrev för någon dag sedan en post om Mary Simon, ledare för de Kanadensiska Inuiterna, om hur hon beskrev att "mitt land smälter". Det är ingen lögn; för den som vill ta reda på fakta om det arktiska området finns det gott om uppgifter på nätet. Om man ser till att kontrollera källan, vill säga. Det finns gott om bloggar och "käll-producenter" som drivs av klimathaverister.

Grönland och att landet skulle varit grönt (!) under vikingatiden är en populär faktoid som används för att underminera allvaret i dagens förändringar. Påståendet är rent nonsens, vilket jag utvecklat i ett inlägg gröna grönland här på bloggen. Den korta versionen är att jag inte hört någon hävda att Island höll på att tryckas ned i havet under isens grepp, under vikingatiden, vilket hade varit konsekvent ...

Att människan skulle kunna styra klimatet är ren hybris, därför ska vi vara försiktiga med sådant som påverkar detsamma. Det borde inte vara svårt att förstå.

2 kommentarer:

  1. När man börjar ta klimathotet på allvar känns det som att vi skulle ha agerat redan på 70-talet , som tur är blir det färre och färre som vägrar se att klimathotet är på riktigt.

    Däremot känns det ju inte som att de åtgärder som presenteras är tillräckliga för vad som behöver göras för att rädda det som räddas kan , många verkar tro att "det löser sig" , men inte fasiken löser det sig´av sigsjälvt.

    SvaraRadera
  2. Visst har du rätt Marcus, men när genomfördes en åtgärd i tid? Jo, det kanske har hänt - det mest tydliga tecknet är i så fall ... tystnad.

    Som jag ser det är det viktigt att hålla debatten uppe; och jag resonerar som så: att det inte är dom som för mest väsen, som har rätt.

    Annars är jag livrädd för vad som skulle hända om det blir två grader varmare; jag hoppas innerligt på en felräkning.

    SvaraRadera