Norge framhålls ofta som ett
föredöme när det gäller regionalpolitik, men även om jag ser likheter, så anser
jag skillnaderna vara så stora, att det mesta inte är tillämpligt i Sverige.
Inte
minst geografiskt är skillnaderna enorma. Sverige har, liksom Norge,
områden längs kusten som är levande och för det mesta expansiva. Den som åker
tio mil in i landet i Norge måste för det mesta passera en gränskontroll mot
Sverige. Den som åker tio mil in i landet i Sverige, har 20 mil kvar … Denna
skillnad i geografi är minst sagt utmanande när det gäller regionalpolitik.
Norge
har ett EES-avtal där landet har kunnat skydda jordbruket genom tullar, som
hållit priserna uppe. Detta tillsammans med att den norska oljeindustrin varit
löneledande har skapat ett mycket högt kostnadsläge i Norge, som kommit
bönderna till del. Olja och gas svarade för två tredjedelar av exportintäkterna
2006.
I längden är det naturligtvis inte
hållbart med protektionism i form av tull på produkter som importeras från
handelspartners. Jag bor i Grycksbo, där Arctic Paper är helt dominerande, och
mycket beroende av export. Skulle Sverige börja tullbelägga livsmedel, som
importeras hit, skulle med stor sannolikhet dessa länder i samma stund fundera
på varför dom ska importera finpapper utan tull. (Arctic Paper har det jobbigt,
men det beror på minskande efterfrågan.)
Det vore också fullständigt uteslutet
att kraftigt höja matpriserna, utan kraftiga löne- och bidragshöjningar.
En
bidragande faktor till att hålla landsbygden levande i Norge är att det
många gånger medföljer en boplikt för att få förvärva en fastighet, än
så länge i alla fall. Ett komplicerat system som inte sällan leder till
angiveri och osämja. Även om lagen tjänar sitt syfte.
Ett
system med differentierade sociala avgifter (arbetsgivaravgifter) finns i
Norge. I Oslo är avgiften 14 % på lönesumman, uppe på Finnmarksvidda ingenting.
Dock måste alla betala 18 % på lönesumman, varför den delen måste läggas till
vid jämförelse mot Sverige.
Återbäringen
från vattenkraften (Bygdepengen) sneglar många svenska vattenkraftskommuner
mot med lystnad. Det förstår jag. Några av Sveriges fattigaste kommuner skulle
bli de rikaste, om de skulle få en återbäring från uttaget av naturresurser. Dock
hjälper det inte hårt ansatta kommuner som saknar naturresurser. Och dessa
ingår även i ”Resten av Sverige”. Föreningen Sveriges Vattenkraftskommuner har
visserligen ett geografiskt avgränsat förslag för en utjämning, men det hjälper
knappast kommuner söder om Dalälven.
Vad
tror jag själv?
Inte mycket på den norska
modellen, eller i vart fall mycket lite. Det gäller att hitta en väg som passar
svenska förhållanden, inte norska.
Först och främst tror jag att samhället måste satsa på
infrastrukturen, fungerande bredband och mobiltelefoni. Här har myndigheterna
varit flata. Ett antal mobiloperatörer fick rätten att bygga ut 3G-nätet mot
att se till att det fanns täckning i hela landet. Detta har inte uppfyllts.
Det är helt nödvändigt att personer som vill satsa i
glesbygd får möjlighet att låna kapital för detta, även för att bygga ett
bostadshus. Vill inte marknaden måste det bli en uppgift för samhället.
Glesbygden behöver fler driftiga människor. Annars
återstår för siste man att släcka lyset. Här tror jag på individuella åtgärder,
inte någon allmän differentiering. Ett system vore att den som väljer att satsa
får en successiv avskrivning av studielånet. Att en ungdom som flyttar till ett
jobb i dessa områden får hjälp med körkortet (nog en nödvändighet om
hemtjänsten ska fungera) skulle med säkerhet kunna locka fler till att pröva
något nytt.
Sedan får vi inte glömma att det faktiskt görs en hel del
bra regionalpolitiska satsningar i det här landet.
Men det finns ett antal hämskor som jag tror vi måste
åtgärda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar