lördag 27 mars 2010

Göran Skytte är grund

Med tanke på att jag legat på latsidan ett tag med bloggandet nu, har saknat inspiration helt enkelt, är det bra att det finns sådana som Göran Skytte att tillgå.

Göran Skytte är grund. Hans analys av dels opinionssiffrorna, dels av hur det påverkar det inbördes förhållandet mellan Mona Sahlin och Maria Wetterstrand, är intressant. Som bloggare kan jag välja om jag vill skriva, Göran Skytte måste prestera en kolumn till en av sveriges största tidningar. Han kan inte avstå, även om han inte har något att skriva om.

Jag förstår Göran Skyttes inriktning, han måste plocka fram en konflikt i det rödgröna regeringsalternativet. Precis som alla andra skvallerjournlister.

I mätning efter mätning av folkets syn på partiledarna sjunker stödet för Mona Sahlin kraftigt, vilket är begripligt, medan stödet för Maria Wetterstrand ökar kraftigt, vilket är obegripligt. Man behöver inte ens vara Einstein för att förstå att detta måste påverka deras inbördes relation.

Så skriver Skytte i Svenska Dagbladet, och han har helt rätt. Skytte är ingen Einstein.

För oss som är intresserade av det politiska spelet, är det naturligtvis också intressant att följa det politiska spelet i de olika regeringsalternativen. Personligen förundras jag mest över att ledarna för satellitpartierna i Alliansen inte verkar påverkas av siffror, som är långt värre än de Mona Sahlin brottas med. Inte bara väljarsympatier utan även förtroendesiffrorna för partiledarna är katastrof. Det finns ingen nerv, inget j-r anamma, ingen vilja att visa att man är politiska partier med en egen ideologi och historia. Man uppträder redan som om sammanslagningen till ett alliansparti var ett faktum. Uppgivenhet.

Göran Skytte vill gärna få det till att vi inte vågar tala om förhållandet mellan socialdemokrater och miljöpartiet, därför att partierna leds av kvinnor!!! Om inte karln är någon Einstein, så borde han i fall försöka vara seriös. OK, hade jag läst krönikan i Hänt i Veckan så hade jag förstått det. Mina krav växlar med chefredaktör.

Att vi inte diskuterar förhållandet mellan partiledarna i Alliansen är inte så konstigt. Få bryr sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar