torsdag 24 december 2009

Julgröt på gammalt vis

Varje år de senaste 25 (tror jag) åren har jag kokat gröt åt mina kompisar. Och jag kan lova att det är en gröt som skulle ge jackpot i viktväktarnas point-system.

Receptet är gammalt:


3 liter mjölk

3 kaffekoppar risgryn

en kanelstång

en smörklick

lite salt

Ovanstående ingridienser får koka upp under omrörning i en rejäl kastrull, och sedan koka tills gröten känns färdig. Under ständig omrörning. Behöver du gå ifrån - se till att få avlösning. Annars blir det svart i botten. Det bränner vid helt enkelt.

För att kontrollera om gröten är klar:
Det första tecknet är att sleven börjar "kunna stå för sig själv". Nej, det är inget skämt, det brukar ta någon timme från det att du satt på plattan.

Häll upp en klick gröt på ett tefat och smaka. Konsistensen ska vara mjuk och rund - inga hårda risgryn här inte.

Smaka av gröten med socker


Färdigt att servera! ... glöm det. Det är jul, och då ska det kostas på, jag sa ju att receptet är gammalt.

Vispa ihop några deciliter vispgrädde med två äggulor (obs - ingen vita - obs) och rör ner i gröten.

Gillra avslutningsvis gröten med en skalad bittermandel

Serveras med mjölk, och extra socker och kanel för den som så önskar


Detta recept är gammalt, jag har aldrig hört någon koktid på gröten. Mängden gryn, en kaffekopp till en liter mjök. Salt, ja, jag skulle uppskatta det till strax under en tesked; ett mått man får, om man "skrynklar" ihop handen (prova får ni se - det blir en fördjupning i mitten - ett bra saltmått...) Socker mäter man också med handen, fast mera öppen. Och man smakar av efterhand som man sockrar!!!

Det som gör gröten så god är att risgrynen kokas med mjölk, och under jämn värme och omrörning, så att inga gryn kan "smita undan".

Och det är lätt att utforma grötkoket så att ingen annan kan smita undan heller. Eftersom en person hela tiden är bunden tíll att röra i gröten måste man hjälpas åt!

Och det sistnämnda är ett bra tema för en julfest!

God Jul och Smaklig Måltid.

Svd DN1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar