måndag 14 december 2009

Jag vill pimpelfiska

Smaka på den rubriken. Västerländsk självgodhet. Ändå är det min första, men fullt mänskliga, reaktion på den milda inledningen på vintern. Var och en är sig själv närmast, och använder sig naturligtvis också av de närmaste referenspunkterna. (Ja, jag vet om att de milda vintrarna kan bero på naturliga variationer, men det faktum att vi i det här området, i mitt svealand, har fått en temperaturhöjning på 1,2 grader celsius, i förhållande till 1961-90, så sannolikheten har ökat för en mycket sen vinter. Och det hjälper då inte att vi får en februari som är några grader kallare än normalt ...)

Men detta är en stor parentes, det finns människor som verkligen är drabbade av klimatförändringar. Som far illa av det. Och den rapport om is och snö, som presenterats av norges utrikesminister Jonas Gahr Störe och Al Gore ger ingen ljusare bild.

Nu ljuger jag nästan, och det gör i princip de ovan nämnda herrarna också. Det är ingen rapport, det är bara en sammanställning av vad vi tidigare fått reda på. Om man nu inte har inriktat sig på klimathaveristernas beskrivning av climategate förstås. För då kan man ha missat något väsentligt, verkligheten till exempel.

Att Al Gore presenterar en rapport kommer naturligtvis att sätta fart på haveristbloggarna. "Hur vågar han"! Kommer det att heta. "Han gör det för pengarna, och han åker privatjet." Var lugna, det hade han gjort ändå. Ingen amerikansk vicepresident har behövt att tigga precis ...

Det är bara det bästa argumentet skeptikerna (inklusive de rena klimathaveristerna) kan komma på.

DN Svd Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar