Inte minst moderaterna i Falun
lyfter med iver en bild av hur eländigt trafiken i Falun fungerar. Den som inte
sett den nya Korsnäsvägen i verkligheten, kan av propagandan ledas tro, att
leden under morgon och kväll, inte består av något annat mer eller mindre
stillastående bilar.
En grupp som knappast alls hörs i
den debatten är de tusentals kollektivtrafiksresenärer som även dom är beroende
av ett fungerande trafiksystem.
Personligen tycker jag att det nya
Resecentrum, Knutpunkten och därmed även den nya Korsnäsvägen är ett ordentligt
lyft.
Från Resecentrum till Knutpunkten, En sträcka som tar ca 4 minuter, inklusive att bussen backar ut från gaten på terminalen. |
Omläggningen har medfört, att jag
närmast glömt hur jag, tillsammans med andra väntande bussresenärer, stod vid
hållplatserna på Östra Hamngatan och såg upp mot Gruvgatan, där ibland tre
eller fyra bussar kunde stå på rad, i väntan på att svänga vänster i rondellen
vid Holmtorget (Åhléns). Ofta blev förseningen ett faktum redan när bussen
körde Gruvgatan ner, inte minst i rondellen där Myntgatan anslöt. Vilket
späddes på när bussen sedan, via ett par övergångsställen, svängde upp längs
torget fram till Svärdsjögatan.
Själv åker jag ofta buss till
Sandviken, just vid den tiden när trafiken enligt uppgift står still på
Korsnäsvägen. För mig tar bussen ungefär fyra minuter från Resecentrum till
Knutpunkten. Då kör ändå bussen, via Promenaden och trafikljusen där, ut till
den beryktade Korsnäsvägen, innan bussen svänger in på Knutpunkten, enligt
karta.
Frågan är om Falumoderaterna, och
inte minst då Mikael Rosén, ens har en aning om restider och fördröjningar. Min
gissning, utifrån egna erfarenheter är att det, från Promenaden till infart
Knutpunkt, kanske skiljer två minuter mellan rusning och lågtrafik.
Varför inte göra en tidsstudie av
genomfarten i hög- respektive lågtrafik och jämföra?
Två minuter har jag fått det till,
som kollektivtrafikresenär.
För den som ska fortsätta upp för Gruvgatan
reduceras sedan förseningen från Korsnäsvägen av att det numera är mycket
smidigare att passera rondellerna längs Gruvgatan, då flera av bussarna tar en
annan sträckning. Utöver att trafikflödet är dämpat innan fordonen når fram
till Gruvgatan.
Paradoxen är att ett ökat
trafikflöde gör att det går ännu långsammare, på de ställen där vägar måste
mötas. Samma princip som att utgångar korkar igen när alla vill ut samtidigt. (Jag
har själv, som funktionär på Clash of Nations, varit med att tömma Lugnets
stora parkering på knappt en timme, genom att vi var fyra stycken, i gula
västar, som på eget bevåg dirigerade trafiken ut.)
Problemet med Korsnäsvägen/Myntgatan
är annars att sträckningen aldrig varit tänkt som genomfartsled, och än mindre
i dag när det byggs bostäder längs Myntgatan. Något som för övrigt är en del i
det växande Falun. Trafiken måste långsiktigt planeras för ytterligare 5 000
invånare. Och då är ökad trafik på nämnda vägsträckning inte ens ett
alternativ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar