EU innebar fri rörlighet för
människor, varor, tjänster och kapital. Som jag ser det en på det stora hela
bra ordning. En uppfattning som jag delar med många. Dock tycker alltför många
att den fria rörligheten ska utnyttjas till snöd vinning, och som verktyg för
att slå sönder sådant som tidigare fungerat bra.
Cabotageverksamheten är en sådan
företeelse. Alltså att
utländska speditörer inom en vecka har rätt att genomföra tre uppdrag inom det
land till vilket åkaren utfört en transport, utöver inresan. En verksamhet
som alltför mycket urartat i vilda västern, trots att det inte alls hade behövt
bli så.
Generellt sett kan det aldrig för en
nation som Sverige vara negativt med att det kommer ny verksamhet till landet. Att
nya företag etablerar sig, att det skapas nya arbetstillfällen, är i grunden
positivt.
Om det inte vore för girigheten.
Samtidigt som seriösa åkeriföretag
är förtvivlade över att inte kunna konkurrera gentemot låga löner och social
dumping, finns det gott om andra näringsidkare som gnuggar händer över att
kunna sänka sina utgifter.
Branschorganisationen
Sveriges Åkeriföretag är med rätta oroliga och lyfte så sent som den 24
februari i år frågan i ett uttalande. Ändå påminner åkarna mest om tuppen,
som råkat hamna på en plåt som legat och blivit het i solen; ett planlöst
flaxande utan att sätta ner fötterna.
Av Stromcarlson at engelska Wikipedia |
Visst är det viktigt med
polisinsatser och kontrollorgan, som Sveriges åkeriföretag hävdar, men polisen
kan inte göra mycket mer än att lagföra och klampa ett fåtal av de transporter
det rör sig om.
Sveriges Åkeriföretag borde, som en
del i det svenska näringslivet, med alla de kontaktytor som därmed
tillhandahålls, riva i ordentligt, och slå fast att det är totalt oacceptabelt,
att något företag anlitar speditörer, som inte följer svensk lagstiftning. Uppmana
till bojkott av företag som uppenbarligen bryter mot lagen eller mot dess anda.
Ställa sådana företag till svars i sina egna organisationer.
Fackliga organisationer måste även
kunna vidta stridsåtgärder mot företag som inte följer gällande avtal.
Girigheten är dock inte isolerad
till ett antal företag, som med tvivelaktiga och lagstridiga metoder utnyttjar
systemet med cabotage.
Girigheten finns även bland dom som
populärt brukar kallas för vanligt folk. Och inte sällan en grandios
dubbelmoral. Ena dagen läggs det ut en bild på Facebook, en nyhet om att
polisen klampat en utländsk chaufför, ofta tillsammans med en inte så lite
rasistisk kommentar. Nästa dag är det stora bekymret att hitta den billigaste
produkten, eller kanske till och med det billigaste fraktsättet.
Utan någon som helst tanke på att
det låga priset kanske beror på genomruttna villkor i distributionskedjan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar