I själva begreppet kulturarv ligger betydelsen att det är
något gemensamt. Något vi kan vörda, något vi kan vårda, men också något vi kan
skända. Inte minst vikingatidens symboler, inkluderande det levande minnet av
våra förfäders gudstro, skändas dagligen.
Arvet från forntiden är allas och
ingens. Ingen organisation, grupp eller enskild kan åberopa ensamrätt till
historiens symboler, eller tolkningsföreträde till vad dessa betyder, eller i
vilket sammanhang de ska användas. Detta gäller inte minst nazistiska organisationer
och grovt främlingsfientliga grupper som gärna ser Torshammare och runor som
egna ägodelar.
Att extremnationalistiska element inte ska tillskansa sig vårt
kulturarv ligger i betydelsen kulturarv. Torshammaren är en symbol som gärna
används av rasister, men det är ingen rasistisk symbol, lika lite som T-runan.
Det är vårt gemensamma kulturarv, symboler från våra förfäder som en period var
vikingar. Visserligen bitvis våldsamma, men långt mera kosmopolitiska än
knäppskallar som ylar ”Bevara Sverige Svenskt”.
Kulturarv i form av Torshammare
eller runor kan aldrig bli exkluderande, aldrig symbolisera taggtråd och
stängda gränser, eller användas som fälttecken för militanta grupper, då upphör
symbolerna att vara kulturarv.
Extremnationalister poppar gärna upp i
sammanhang som vi ser som folkliga och genuina. Folkmusiken är en sådan
företeelse. Och även här hamnar dom gruvligt fel.
Att folkmusiken är folklig
förstås av namnet. Men folkligheten beror på mer än namnet. Den folkliga
kulturen har alltid varit inkluderande, traditioner som lever och ständigt utvecklas.
Allmogen i gamla tider tog till sig musiken i form av nya instrument, lärde sig
nya låtar och visor, ibland av någon som varit på sjön, ibland av
resandefolket, kanske av någon som hört en barockkonsert. Mixade de nya tonerna
med det traditionella som farmor sjöng. Folkmusiken stod aldrig still,
konserverades aldrig. Ungefär som musik i dag alltså. Rent objektivt borde
extrema nationalister sky spelmansstämmor som pesten.
Jag vet aldrig om Erik
Öst någonsin spelade tillsammans med någon romsk spelman, men visst finns det
romska inslag i denna av Öst komponerade Hälsingepolska.
Att extrema
nationalister försöker lägga beslag på det som är vårt kulturarv är
naturligtvis beklagligt. Men vi får i stället se det som vår skyldighet att
hålla historien levande. En historia som vare sig är fientlig eller
exkluderande utan levande och gemensam för alla som vill bidra med nästa
kapitel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar