Landsbygd definieras på lite olika sätt, och ibland olika
beroende på vilken organisation eller myndighet som gör klassningen. Jordbruksverket
klassar utifrån kommunens utseende, men betonar
även i ett mycket läsvärt blogginlägg att det inte finns någon enhetlig
definition (26 april 2012) … En del gamla definitioner hänger också kvar,
vilket ytterligare komplicerar.
Det finns ett intressant begrepp som heter
”Tätortsnära landsbygd”, alltså landsbygd som är belägen 5-45 minuters bilresa
från en tätort med mera än 3 000 invånare. Intressant, men jag tycker
långt ifrån att det är något klockrent begrepp.*Det är en enorm skillnad att ha
45 minuters bilresa till ett expansivt storstadscentra jämfört med att ha 5
minuters dito resa till en tätort med till och med något tiotusental invånare.
Den
stadsnära och inte minst den storstadsnära landsbygden växer, och med den en ny
population av landsbygdsboende. Sverige
metropoliseras skrev Lars Nilsson på DN debatt den 17 juni 2015. Ofta rör
det sig om välutbildade personer som flyttar ut till landsbygden för att pendla
från sin nya bostad till sitt arbete i staden. Inte sällan personer med hög
inkomst och med ett redan färdigt kontaktnät. Människor som kombinerar staden
och dess möjligheter med ett mera naturnära boende. Med än så länge lägre
fastighetspriser.
Det är stor skillnad på lokalsamhället i stadsnära landsbygd
kontra lokalsamhället med kanske upp till några tusen invånare i anslutning
till orten. För boende i stadsnära landsbygd är det knappast någon stor fråga
om där finns bio, bensinmack eller ens en butik i grannskapet. Service som är
helt nödvändig på andra platser för en levande landsbygd.
Även i Falu kommun (ca
40 000 invånare i centralorten) finns det landsbygd, som främst fungerar
som bostadsområden. Sundborn är en liten ort belägen en dryg mil norr om Falun.
Där finns skola, än så länge bensinmack och kanske affären återuppstår efter
konkursen. Sundborns invånare handlar i Falun, tankar i Falun och tar del av
kulturlivet i Falun, det kulturliv som finns lokalt är i första hand skräddarsytt
för turisterna sommartid. Sundborn är platsen för bostad och rekreation. En verklighet
som gör det svårt för de äldre, som alltid bott där, och som inte är lika
mobila som de yngre som flyttat in. Men, och det är viktigt att komma ihåg,
utan denna inflyttning till Sundborn hade förmodligen orten tynat bort.
Andra
bra exempel finner vi i Jämtland. Där drar hela kommuncentra nytta av närheten
till Östersund. Krokom
är en sådan kommun. Från orten Krokom till Östersund är det mindre än en
halvtimmes resa med bil. Rena drömmen för en stockholmare som kanske pendlar
drygt två timmar varje vardag.
Det finns alltså en typ av landsbygd som i
högsta grad växer, även om utvecklingen inte går i riktning mot levande
lokalsamhällen; alltså centra med närhet mellan boende, arbete, skola, handel,
offentlig service etc.
Frågan är hur vi hanterar den del av Sverige som inte växer,
hur vi klarar samhällsservicen i våra små tätorter runt om i landet, inklusive
landsbygden runt dessa. Bygder bortom allfarvägarna, men nog så viktiga om vi
vill ta del av alla resurser i landet. Behöver jag nämna jord- och skogsbruk? Bygder
sommartid värdefulla för landets turistinkomster, men ingen kan leva ett helt
år på några månaders välbetalt jobb. Våra gamla som bor i dessa bygder, kommer
vi att klara vård och omsorg för dessa, eller blir det mer eller mindre
tvångsflytt som blir lösningen?
Frågorna kräver svar, men vi är nog tvingade
att bena upp problemen. Den nya landsbygden har väldigt lite gemensamt med
avfolkningsbygderna., vars problem är mest akuta att lösa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar