Det finns tillfällen, vattendelare,
som antingen ökar eller minskar förtroendet för en politiker. Om hen antingen
visar sig värdig sitt uppdrag eller bara allmänt omdömeslös. Vänsterpartiets Amineh
Kakabaveh passerade en sådan vattendelare april 2016.
Jag tappade förtroendet för Amineh
Kakabaveh när hon på sociala medier delade en video från den nazistiska
organisationen Nordisk Ungdom. Kakabaveh bad sedan om ursäkt för att hon delat
videon, men hävdade att innehållet var korrekt. Vilket inte heller var sant –
översättningen var förfalskad. Daniel
Pohl på tidningen EXPO gjorde en förtjänstfull kartläggning av Amineh
Kakabavehs slingrande i samband med att en annan tidning, Focus,
utsåg henne till ”årets svensk”, och därmed förlängde en synnerligen
tvivelaktig lista på det temat.
Skärmklipp från EXPO. Inga länkar i bilden. |
Personligen bryr jag mig inte så
mycket om vänsterpartiets interna stridigheter.
Anledningen till att jag tar upp
uteslutningsärendet Amineh Kakabaveh, är att hon blivit närmast en ikon hos
dom, som i vart fall skriker högst om klanvälde och hederskultur (ofta utan att
mena något med det). Kakabaveh skriker som bekant också högt, och är heller
inte noga med sanningen.
Frågan är berättigad, dom som är
mest högljudda, bryr dom sig verkligen om problematiken med hederskultur? Och
jag förstår definitivt inte varför opinionsbildare med kurdisk bakgrund lägger
så stor vikt vid islam som religion. Så ser inte den kurdiska problematiken ut
med hederskultur, den grupp som har störst problem.
Det är svårt frigöra sig från tanken,
att fixeringen vid islam är ett sätt, att slippa ta tag i problem inom den egna
gruppen. Fullt förståeligt hos kurderna, med tanke på att dom är en såväl
multietnisk som -religiös grupp, och föraktade på många håll, inte bara, i den
muslimska världen. Även internt mellan olika grupperingar.
Har föreningen Glöm Aldrig Pela och
Fadime någon gång lyft fram den religiösa inriktningen i Fadimes familj, efter
det att hon föll offer för brutalt hedersvåld? Har GAPF tagit fasta på att
Fadimes familj tillhör Aleviterna, en religion som är så sekulär till sin
karaktär, att den inte ska lägga sig i vare sig samhälle, eller, som en
konsekvens, klan. ”Glöm Aldrig” blev till minns inte.
Blundar vi medvetet för problemen
hos Yazidierna, en kurdisk identitet och religion på samma gång? En grupp vi
utsett till hjältar i kriget mot IS, men som troligen är den etniska och
religiösa grupp, som är mest anfrätt av heder och klan. Vi minns hedersmordet
på Maria, och vi läste nyligen om att gruppen inte vill veta av barnen till de
kvinnor som kidnappats och våldtagits av IS.
Ett sätt att öka förståelsen av
klanstrukturer och hederskulturer, vore att skapa en ny stereotyp, en ny symbol
för den utsatta kvinnan. En bild av den tuffa tjejen i rökrutan i stället för
det vanliga fotot av en kvinna i slöja. Så att folk begriper, att det utifrån
yttre attribut, inte går att avgöra, om någon lever i hedersproblematik. Lika
lite som att vi till det yttre kan se vilka som lever i en våldsamma
relationer.
Ibland är jag pessimist i fråga
kampen mot klan- och hederskultur. Alltför många, främst de mest högljudda, har
bestämt sig för att det är islam som är problemet. Ungefär, att om bara
slöjorna försvinner från det offentliga, så behöver vi inte bry oss.
Som det var på den gamla goda tiden,
när vi inte lade oss i grannens familjeliv.
Uppdaterad 4 september
Uppdaterad 4 september
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar