Det fossila samhället är på väg
bort, sedan står valet, precis som för britterna och brexit, mellan om det ska
ske den mjuka eller den hårda vägen. Planerat eller bara av nödtvång. Om det
ska bli en omställning, eller bara en anpassning.
Att flygbolaget Thomas Cook gick i
konkurs för några dagar sedan kan ses som ett omen, även om orsaken i första
hand berodde på en överetablerad marknad, men
det går inte bortse från att flygandet minskar, till en del beroende
på samhällsdebatten. Det är inte lika häftigt att flyga längre. Det går inte
att blunda för flygets klimatpåverkan.
Sakta men säkert börjar insikten
komma, att vi måste lämna fossilsamhället bakom oss. Även om oljebolag och
lobbyorganisationer spjärnar emot allt vad tygen håller. Det är därifrån
motståndet mot en verksam klimatpolitik kommit hela tiden. Väl
klarlagt av Martin Hultman, Chalmers. Även sir David Attenborough
ger bakgrunden i BBC-dokumentären ”Klimatkrisen”
(tillgänglig SVT Play fram till november).
Verkligheten slår mot städer som
Detroit, just nu storstrejk på General Motors. Bland annat handlar strejken om
nedläggning av fabriker. Men också om att facket kräver att GM ska satsa på elbilar.
En svår omställning i ett land där presidenten förkastar kunskap och beprövad
erfarenhet, och ser värnandet av kolindustrin som en huvuduppgift. Donald Trump
behöver inte vara orolig för biltillverkningen. USA har alltid varit
världsledande på att tillverka stora bensinslukande bilar, och kommer alltid
att vara det, även när efterfrågan försvinner.
Kolkraft allt mindre lönsam. Reuters februari 2019. |
Däremot ska han känna oro för
kolindustrin. Efterfrågan och lönsamhet minskar, vilket förmodligen kommer leda
till att Donald Trump blir den president som lagt ner mest kolbrytning och
-användning i USA.
Hur vi i Sverige hanterar
omställningen är i första hand upp till oss. Vi kan naturligtvis välja att
sänka skatten på fossila drivmedel, och därmed gynna i första hand stadsborna,
för att det ska bli lite billigare att köra på landsorten, men vad blir
resultatet i slutändan när fordonsflottan blir allt mera fossilfri? Lite som
att pinka i byxorna när det är kallt åt benen.
Byggandet av nya flygplatser, och
investeringar i gamla, är inte bara en klimatfråga. Det blir bortkastade pengar
när, inte om, flygandet minskar. Omställning är framförhållning.
Den
svenska kött- och mjölkproduktionen börjar öka sitt miljömedvetande, och
snart kanske även branschen inser, att dagens konsumtion inte är hållbar. LRF:s
kampanj för att äta svenskt kött, kan närmast ses som ett hån mot lantbrukare,
som värnar biologisk mångfald. Det är vare sig miljövänligt eller klimatsmart
att importera kreatursfoder från Brasilien till växtätare.
Många exempel visar att
omställningen redan är full gång, vare sig vi vill eller inte, och vare sig vi
är med på banan eller inte.
Men vi i Sverige kan bestämma en sak
helt själva: Om det ska bli en omställning eller en anpassning. En omställning är
något vi kan styra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar