Europaväg 16, sträckningen Gävle -
Borlänge, lämnar en hel del övrigt att önska, i alla fall sett till att det är en
Europaväg.
Debattartikelns resa startar i Gävle.
Fram till Storvik är vägen bra.
Motorväg mellan Gävle och Sandviken, därefter mittvajer och växelvis
dubbelfiligt.
Två vägsträckor är i dag i stort behov av ny sträckning/breddning, för att uppnå standard av Europaväg. |
Efter Storvik blir det sämre. Ända
fram till avfart Långshyttan/Hedemora, en sträcka på drygt två mil, är
Europavägen vanlig landsväg. Som dessutom skär rakt igenom Hofors, via en stadsgata,
hastighetsbegränsad till 40 km/h.
Därefter vajerräcke och växelvis
tvåfiligt, fram till utkanten av Falun.
I Falun gör E 16 en ”hästsko” runt
staden. Till största delen enkelfil och enplanskorsningar med, i de flesta fall,
trafikljus. ”Hästskons” längd är cirka sju kilometer, en rejäl omväg. Dock är alternativet,
att gena genom Falu centrum, ännu sämre, med stadsgator, främst Gruvgatan, som vare
sig är lämpliga eller anpassade för genomfartstrafik.
Slutligen motorväg till Borlänge.
För att få till en mera trafiksäker
väg, hela sträckan, som dessutom gör skäl att kallas Europaväg, krävs det cirka
tre mil helt ny väg.
Att dra vägen utanför och förbi
Hofors är förmodligen ingen svårighet, värre är att åtgärda leden som går runt Falun.
Geo- och topografi gör att den sträckan ligger där den ligger. Med kända
trafikproblem som resultat. Det diskuteras till och med, som alternativ, att
bygga en bro över sjön Tisken, alldeles intill centrum.
Jag anser att det i stället finns
starka skäl att titta på en helt ny sträckning för E 16. Nämligen att dra vägen
direkt från Storvik till Borlänge. Söder om sjön Runn. En åtgärd som utöver
förbättrad trafiksäkerhet även skulle lösa mycket av trafikproblemen i Falun.
Förslaget kommer helt säkert att
leda till protester från personer, som anser att en stad är beroende av
genomfartstrafik för att utvecklas. Alltså samma argument som hördes då
Riksettan bytte namn till E 4, och samtidigt fick en sträckning utanför
samhällena, från 1960 och framåt.
Min åsikt är att trafikanter som
inte har direkt ärende in i ett tätbebyggt område inte heller ska köra in i ett
centrum. Först då kan en ny väg minska trafikmängden, och även skapa utrymme
för andra färdmedel.
Själv är jag övertygad om att såväl
Hofors som Falun skulle må bra av en ny trafiklösning. Och självklart även
trafikanterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar