söndag 9 januari 2011

Centerns liberala ökenvandring


Som utomstående betraktare måste jag säga att jag inte begriper den diskussionen. Jag vill nog räkna liberalismen till västvärldens kulturarv. Nästan alla partier i Sveriges Riksdag besitter ett stort mått av liberala värderingar, även vänsterpartiet. Sverigedemokraterna lämnar jag därhän.

Som väljare bryr jag mig inte så mycket i vad som räknas som mera liberalt eller mindre liberalt. Mitt krav är att samhället ska fungera så bra som möjligt. Om då någon tycker att nödvändiga lösningar står i strid med liberalismen, struntar jag i det. Det borde ett parti som kallar sig statsbärande också göra.

Det är möjligt att det finns dom som tycker att styckningen av det gamla SJ var liberalism (om jag inte har fel för mig så var sossarna också inblandade i det experimentet). Jag tycker att saker ska benämnas med sitt rätta namn: Idioti! Och jag begriper inte att Ulf Adehlson, som uppenbarligen begriper det här bättre än regeringen, stannar kvar och tar den skiten som hör regeringskansliet till.  

Ett parti som väl fortfarande kallar sig decentralistiskt borde slå näven i bordet och tala om att vi ska ha ETT fungerande järnvägsnät i det här landet. En liberalism som resulterar i ett antal småpåvar som vaktar sina respektive sträckningar betackar jag mig för.

Utförsäljningen av apoteken är ett annat, tydligen liberalt, påfund. Öka tillgängligheten; jovisst det kan en liberal säg med trovärdighet. När en decentralist säger samma sak blir det ett hån. Apoteket Kronan driver apoteket i Grycksbo. Om några år, när avtalet med staten går ut kommer marknaden att avgöra om det är lönsamt att ha Apoteket i Grycksbo kvar. Liberalt och bra.

Och visst var det väl en lysande idé att göra det möjligt för småtjejerna att köpa värktabletter utan att behöva ta en kölapp på apoteket?

Att sälja ut bilprovningen som ju är ren myndighetsutövning, anser jag alltför dumt för att överhuvudtaget kommentera. Men kanske liberalt.

Visst är det väl liberalt och bra att fritt kunna starta en friskola i kommunen, så att föräldrar och elever fritt ska kunna välja? Men var går gränsen för det rationella? En skola, även en kommunal, ska i mycket god tid veta hur många elever som kommer till skolstarten. Det må vara liberalt, men inte rationellt att lägga ner en skola eller slå ihop klasser, bara för att någon kommer på att det finns marknad för en friskola i kommunen.

Visst är det bra för den kommunala verksamheten att konkurrensutsättas, även i den mjuka verksamheten. Men vi måste se det för vad det är. Dom flesta har inte möjlighet att välja, snarare ta den plats som blir ledig. Vi kommer aldrig att ha råd att ha den överkapacitet som krävs för att gemene man ska kunna välja och vraka i omsorgen. Därför är dessvärre mycket av liberalismen inte något annat än tekniskt skitsnack.

Uppdatering: Inte blir jag gladare av att läsa detta ...



2 kommentarer:

  1. Bo
    Jag måste säga att det är otroligt skönt att läsa att det faktiskt finns människor som både tänker vettigt och har en förmåga att uttrycka sig tydligt utan en massa tyckande svammel. Bland natur- och miljöbloggarna finns det allt för få men din blogg utgör ett utmärkt exempel.

    Avregleringarna inom de områden där de allmäna intressena borde vara större än de liberalas önskan att marknadskrafterna ger den bästa servicen genererar i princip ingen debatt alls i dag.

    Jag håller med dig helt och hållet i det du skriver. Jag tycker att det är en självklarhet att privata vinstintressen aldrig kommer att ta (eller kan förväntas ta) det samhällsansvar som dessa områden kräver.

    Debattartikeln du länkar till är anmärkningsvärt liberalkorkad och naiv. Att kritisera SJ, regioner och landsting för att de sponsrar olönsamma linjer med lönsamma är för mig obegripligt om man samtidigt reprsenterar ett parti som ska förespråka en levande landsbygd. Eftersom jag bor i Skåne så har vi exempel på att just kollektivtrafiken är det område som nog tjänast mest på vår länssammanslagning då det medfört att norra och östra Skåne knutits samman med sydvästra på ett sätt som vore omöjligt tidigare. Dessutom har även Blekinge knutits till nätet.

    Alla politiker här inser att detta riskerar att raseras när regeringen nu vägrar ta hänsyn till denna framgång och ska få till en konkurrensutsatt kollektivtrafik för kvalitens och driftsäkerhetens skull. Vem behöver 4 bologa mellan Lund-Malmö-Helsingborg-Kristianstad (de lönsamma linjerna). En intressant formulering i artikeln är ju att regionen ska ha ett ansvar för de olönsamma linjerna, hur tänker man där?

    Samtliga områden du lyfter är otroligt bra, frågan är när vi dessutom kommer att se avreglering av systembolaget och hur långt man kommer att gå i linjen att miljö- och naturvården ska ske på frivillig basis och därmed successivt fortsätta nedskärningen av anslagen.

    SvaraRadera
  2. Tack Måns B! Det finns dessvärre fler områden att lyfta ... Kringfart Stockholm är förödande för partiets gröna profil i storstäderna. Och vargjakten skrämmer bort de väljare som prioriterar naturvård och biologisk mångfald. Ser inte vidare ljust ut för partiet.

    SvaraRadera