lördag 22 januari 2011

Korkat av SVT Vetenskap

Uppdatering: Bra att SVT tagit bort artikeln.

Och även en kraftfull dementi

SVT refererar till en studie, som av någon outgrundlig anledning kommit fram till att jorden skulle värmas med 2,4 grader fram till 2020!

Rapporten kommer från Universal Ecological Fund, och är heller ingen vetenskaplig rapport. Bara vanligt tyckande, från en organisation som inte ägnar sig åt forskning, och tyckande har vi alldeles för mycket av. Sådant måste hållas borta från en vetenskapsredaktion. Lär av Karin Bojs på DN, eller av Klotet på SR. På ett public serviceföretag måste vi kunna kräva källkritik.

En anledning till att jag sätter kaffet i halsen är, att om vi får en temperaturökning med närmare två och en halv grad på tio år, ja, då kan vi börja checka ut. Stora delar av det här klotet blir i så fall obeboeligt. Någon eller några tiondels grader, som vi väl dessvärre får räkna med fram till 2020, kommer att ställa till med tillräckligt mycket djävulskap. Det behöver inte överdrivas, och får inte överdrivas av SVT.

Det finns ett alldeles utmärkt förhållningssätt till nya rön som kommer: Gå tillbaka till primärkällan. Slutar spåren hos en ideell organisation, tankesmedja eller lobbyorganisation skall resultaten inte behandlas som vetenskapliga. Samma om det dyker upp sensationella uppgifter från professorer eller forskare, i all synnerhet om de uttalar sig utanför sitt ämnesområde. Såna uppgifter kan i vissa fall vara värda att kolla upp och undersöka vidare, men inte ta ad notam.

Det finns många intressanta forskningsrapporter om klimatet som kommit på senare tid. Rapporter som det borde ha varit hög prioritet att fördjupa sig i. Dessvärre tror jag att det är för sent nu.

Trovärdigheten har tagit så allvarlig skada att jag inte tror att det är lönt.

19 kommentarer:

  1. Jag blev så förbannad att jag omgående skrev detta mejl till vetenskapsredaktionen.

    To: victoria.dyring@svt.se
    Subject: Oseriöst inlägg på vetenskapssidan
    Date: Sat, 22 Jan 2011 14:24:40 +0100

    Hej.

    Vill först påtala att jag inte tillhör kategorin klimatskeptiker, utan tar denna fråga på fullaste allvar.

    Därför tycker jag att det är oseriöst av er att sätta in en artikel som heter "Hetta slå mot hunger" som knappast har vetenskaplig stöd bland ledande klimatforskare.
    http://svt.se/2.108068/1.2302599/hetta_slar_hart_mot_hunger

    En av världens främsta klimatforskare Gavin Schmidt uttrycker att en sådan extrem temperaturhöjning på så kort tid är omöjlig och ifrågasätter kraftigt dess trovärdighet.
    http://www.guardian.co.uk/environment/2011/jan/19/false-climate-change-study

    Kontentan av sådana oseriösa inlägg blir att klimatskeptikerna får vatten på sin kvarn, och säger att klimatforskarna inte vet vad det sysslar med och så fortsätter de att så osäkerhet i denna viktiga ödesfråga...

    Nej, detta är dålig källkritisk granskning och inget som jag hade förväntat mig att se på SVT:s vetenskapssida.

    SvaraRadera
  2. Svagt att De inte reagerat trots att felet redan upptäckt av flera andra medier flera dagar tidigare.
    Se även: http://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/01/getting-things-right/

    SvaraRadera
  3. En sak till...
    Skeptical Science har en bra kommentar kring detta fel: http://www.skepticalscience.com/news.php?n=532

    SvaraRadera
  4. Vänta lite, jag ska bara applicera lite "skepticism" på detta scenario. Detta kan bara vara en del av den globala konspirationen. För att kunna genomdriva det rödgröna-kommunist-fascist-taliban skattefinansierade kalifatet hjälper SVT till med att få RealClimate att framstå som trovärdiga genom att låta Gavin korrigera en studie som är så uppenbart fel ute. Mycket listigt, men det kommer inte lura någon tvärsäker skeptiker för RealClimate har ju alltid fel ändå. Eller... vänta.. har SVT rätt just för att RealClimate alltid ju måste ha fel. Oh no, heads will explode...

    SvaraRadera
  5. Härligt att vetenskapsredaktionen plockat ned artikeln.

    SvaraRadera
  6. "Lär av Karin Bojs på DN" ... ???

    "En av världens främsta klimatforskare Gavin Schmidt ..." ?

    ????

    SvaraRadera
  7. PS Gumby, sök "Mr Gumby" på youtube.com så får du svaret...

    SvaraRadera
  8. Svar från Bodil Appelquist, SVT:

    En rapport om att jordens temperatur kommer att öka mycket snabbare än man hittills trott har fått flera klimatdebattörer och klimatforskare att reagera. Enligt kritikerna finns allvarliga felaktigheter i rapporten där det påstås att temperaturen riskerar att stiga minst 2,4 grader på bara nio år - till 2020.

    http://svt.se/2.108068/1.2305354/larmrapport_om_klimatet_far_stark_kritik

    SvaraRadera
  9. Ps. PS Gumby. Jag kan även lägga till Susanna Baltscheffsky, Svd.

    Framstående forskare, exempelvis Schmidt, publicerar sig i framstående tidskrifter, och avhåller sig från kategoriska uttalanden om sådant de inte har specialkunskap om. Går de ändå utanför sitt ämne sker det med ödmjukhet.

    Min trovärdighet som icke klimatforskare beror uteslutande på de källor jag refererar till, precis som stockholmsinitiativets trovärdighet ...

    SvaraRadera
  10. Trevligt och förtroendeingivande svar från Anna Schytt, Redaktionschef Vetenskap:

    Bäste Marcus,
    Tack för Ditt påpekande. Och tack för det förtroende Du visar när Du säger att Du inte förväntade Dig sådana misstag på SVTs vetenskapssida. Vi gör allt för att fortsätta att leva upp till Dina förväntningar.
    Vi tog bort artikeln och lade ut denna självkritiska kommentar.
    http://svt.se/2.108068/1.2305354/larmrapport_om_klimatet_far_stark_kritik
    Bästa hälsningar
    Anna Schytt
    _________________
    Anna Schytt
    Redaktionschef Vetenskap
    Sveriges Television TH-E2
    S-105 10 Stockholm
    Sweden
    tel +46 (0) 8 784 5819
    mobil +46 (0) 708 84 74 80
    anna.schytt@svt.se
    ______________________

    SvaraRadera
  11. Det som är intressant i sammanhanget är ju frågan om hur det står till med kompetensen i SVT:s "vetenskapsredaktion"? Läser de inte det de publicerar? Om de faktiskt gör det, vilket man ändå måste anta, hur kommer det sig att de inte upptäckte det totalt orimliga i uppgifterna om en global temperaturökning på sisådär 1,5 grader på 9 år?

    Svaret är givet. De är totalt okunniga i allt vad fakta heter, när det gäller det sk "klimathotet"

    SvaraRadera
  12. Labbidia,
    Vetenskapsredaktionen har kraftfullt ursäktat sitt misstag och alla kan vi väl göra våra fel ibland.
    Jag har laddat ner artikeln i min dator, och kan som försvar till Vetenskapsredaktionen säga att reportaget inte var skrivet av någon ordinarie reporter på redaktionen.
    Det är ingen ursäkt, men kanske en förklaring till att detta olycksfall i arbetet kunde ske.

    SvaraRadera
  13. Bo
    Du gör tydligen också dina misstag ibland.
    Är du lika duktig som SVT på att rätta till ditt misstag?
    I såfall vore jag tacksam om du rättade till stavningen på mitt "nick" i ditt inlägg ovan.
    För inte kan det väl ha varit avsiktigt?

    SvaraRadera
  14. Nej Labbibia, jag kan inte ändra vad andra skrivit som kommentarer. Du gjorde tydligen misstaget att tro att jag skriver som anonym på min egen blogg.

    SvaraRadera
  15. Sorry Bo!

    Ber uppriktigt om ursäkt för mitt misstag!

    Ok, då riktar jag mig till "anonym" som skrev istället.

    Hej, PL, hur går det?

    SvaraRadera
  16. Labbibia,
    Eftersom du ber om ursäkt till Bo så ska inte jag vara sämre och göra detsamma till dig.
    Jag hade inget uppsåt med feltstavningen men ibland går det lite fort på tangentbordet.

    SvaraRadera
  17. Anonym kl 17:00

    Tack Anonym. Ursäkt mottagen och accepterad!

    SvaraRadera