onsdag 19 maj 2010

Stäng dörren till dockskåpet

Va kul att vi har ett dockskåp, vars dörr det gläntas på emellanåt. Kungahuset alltså. Monarkin. Bryr mig egentligen inte så mycket, är mest nöjd, bara inte kungen gör bort sig. Och då menar jag inte klavertramp som kära örebroare. Sådant tycker jag är fjanteri att diskutera.

Men nu är det inte bara kungen man ska oroas över. Nu har den blivande regenten gjort bort sig. Rejält. Ledas fram av pappa kungen till nästa familj överhuvud. Det var väl inte det här vi ville ha när vi införde kunglig tronföljd...

Det här luktar faktiskt lite Ulrika Eleonora (här menar jag enbart tronavsägelsen, och inget annat).

Det här med att ledas fram av pappan är inte något annat än en symbolhandling. Tvärt emot den kamp som ännu inte är avslutad, om ett jämlikt samhälle.

Den gamle LO-basen Stig Malm hade sina poänger: "Jämställdhet för mig är att kvinnan skall kunna be mannen dra åt helvete om han bär sig illa åt" (jag har själv hört honom säga det, så det är inget "internetcitat"). Alltså vara oberoende.

En bra lösning för att få slut på de här dumheterna är att kungen säger ifrån: Nej!

En annan lösning är att kyrkan ryter till: Nej!

Jag vet att det finns många präster som håller rent, från den här traditionen som kommer från USA, framförallt via filmer som handlar om överklassen. Får den blivande drottningen bete sig så här är det kört. Då har vi eländet i Sverige också.

Jag är inte monarkist, ingen militant republikan heller, utan tror att monarkin, med dess ärftliga ämbete, som bygger på att det måste födas en lämplig person, kommer att avskaffa sig själv. Dockskåpet kommer att stänga sig självt.

Det känns onekligen som om Kronprinsessan Viktoria påskyndar den processen.

Men en sak är säker: Anledningen till att jag är medlem i Svenska Kyrkan, är att jag faktiskt betecknar Kyrkan som en progressiv kraft. Ställer kyrkan upp på Viktorias fjanterier, så lovar jag att närmast följande vardag gå ur Svenska Kyrkan. Punkt.

Aftonbladet

1 kommentar:

  1. Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Jag håller med varenda ord!

    SvaraRadera