För
några dagar sedan arrangerade Dalarnas Tidningar en debatt om trafiksituationen
i Falun. Deltagare var Jonny Gahnshag, socialdemokrat och kommunalråd och
ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Falun, Mikael Rosén, moderat
oppositionsråd i Falun, Magdalena Nord Omne, projektledare på kulturföreningen
Magasinet och Anton Grenholm, aktiv i Naturskyddsföreningen och programansvarig
för Högskolan Dalarnas magisterprogram i fysioterapi.
Debatten var inte offentlig, men jag
tog ändå tillfället i akt att lyssna på argumenten.
Moderate Mikael Rosén var den som stack
ut med en närmast rabiat syn i att bilen ska ha företräde i
samhällsplaneringen. På fullt allvar tog Rosén upp en vision, där han kombinerar
åsikten, att han tyckte det var fel att stänga Östra Hamngatan för trafik (där
då en icke namngiven restaurang som konsekvens icke hade kunnat ha kvar sin
uteservering), samtidigt som det i centrum skulle vara möjligt att flytta bilen
mellan(!) parkeringar utanför Hemköp och Systembolaget.
Det går naturligtvis att planera ett
centrum, så att kunder kan köra 350 meter mellan olika butiker, det är bara att
använda valfritt köpcentrum som mall. Låt vara att det är enklare att
projektera ett köpcentrum, då där normalt inte finns någon befintlig bebyggelse
att ta hänsyn till. Det är dock ingen metod jag vill rekommendera för centrala
Falun.
Jag tycker det är viktigt att skilja
på tillgång till parkeringsplatser i anslutning till centrum kontra möjlighet
att parkera i centrum. För att skapa flera parkeringsplatser inne i själva
centrum måste man ta ytor i anspråk. Ytor som i dag används till bland annat
uteserveringar. För att kunna köra mellan parkeringarna måste gågator ersättas
av trafikerade gator.
Jag är tämligen övertygad om att det
inte gynnar någon centrumhandel, att uteserveringar och gågator försvinner
eller minskar i omfattning. Jag ser det som en absurd tanke att ett centrum ska
kunna konkurrera med ett köpcentra i fråga om tillgänglighet med bil.
Att ha tillgång till centrum gäller
även personer som har svårt ta sig själva från en plats till en annan. Det
underlättar knappast för personer beroende av färdtjänst eller är beroende av
handikapparkeringar, att centrums gator är öppna för allmän biltrafik.
Mikael Rosén har skrivit ett par
debattartiklar i ämnet trafiken i Falun (här
och här).
Höjdpunkten i sin argumentation når Rosén när han påstår att det pågår ett krig
mot Falubor med bil.
Trafiken genom centrum, via
Korsnäsvägen och Gruvgatan, är överkomlig, även i rusningstid. Själv åker jag
de flesta fredagar, vid fyratiden, med buss till Sandviken. En buss som kör via
den så kallade kaossträckan utanför resecentrum. Det tar någon minut längre,
men knappast kaos eller trafikstockning.
Däremot skadar det inte att
genomföra åtgärder på såväl kort som lång sikt för att minska denna trafik. Vi
måste planera trafiken utifrån att Falun kommer att växa. Men ändå undvika att
biltrafiken för den skull ökar.
Här är tre förslag i syfte att
minska bilresandet:
Pendlingen till och från Borlänge är en starkt bidragande orsak till bilanvändning. Kan vi via infartsparkeringar
kombinerade med busshållplatser minska dessa bilresor ska vi göra det.
Utöver att det ökar bilresandet
finns det ett säkerhetsproblem i att föräldrar lämnar av och hämtar sina barn i
anslutning till skolor. Det bör bli bilfritt i närhet till skolorna. Eller i
vart fall förbjudet att stanna!
Underlätta parkeringsletandet. Det
finns i de allra flesta fall lediga parkeringsplatser i anslutning till
centrum. Genom att sätta upp ljusskyltar, som visar antalet lediga platser i de
olika parkeringarna, på strategiska ställen undviker vi att bilar cirkulerar i onödan.
Jag har dock ingen som helst tröst eller
förhoppning att ge till den som till varje pris vill parkera på Fisktorgets lilla
parkering. I det fallet blir det till att cirkulera …
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar