måndag 4 juli 2011

Tragedin Lars Bern

Jag måste erkänna att jag känner ett mycket stort obehag inför att ta tag i Lars Berns senaste alster på Newsmill. Samtidigt anser jag att Berns inlägg måste spridas, så att folk får klart för sig hur sådana som Bern argumenterar (det finns tom några ”kända” namn som rycker ut till Berns försvar), och vilken förankring de har i verkligheten. Det här anser jag med bred marginal har passerat gränsen för det friska.

Lars Bern är bland annat teknisk direktör, tidigare VD för Ångpanneföreningen och ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA).

Lars Bern har skrivit en debattartikel där han använder ett begrepp som ”eko-fascism”, ett epitet som han tillskriver miljöpartiet, på ett antal ställen i debattartikeln.

Det här är ett citat från Lars Berns artikel:

Problemet är bara att den omställning som Miljöpartiet står för kommer att utarma ekosystemet ännu mer och leda till att sådär 90% av alla människor måste elimineras. Därför är jag rädd att deras omställning blir startskottet för en bloddrypande fascism utan tidigare motstycke.

Som mycket historiskt intresserad, med specialintresse för andra världskriget, får jag kväljningar när jag läser Lars Berns artikel. Människor som uppenbarligen inte har någon aning om, eller förträngt vad andra världskriget innebar, skall vara mycket försiktiga med att referera till diktaturer från den tiden. Saknas den nödvändiga kunskapen, kan det bli riktigt fel.

Om det skulle vara så att Lars Bern blivit senil, eller drabbats av någon annan sjukdom som allvarligt försvagar den intellektuella kapaciteten, är det ändå ingen ursäkt för att så fullständigt spåra ur i den offentliga debatten. Lars Bern har kontakter, inte minst i Stockholmsinitiativet, som skulle ha kunnat avstyra en sån här artikel. 

Döm om min förvåning när en del av det gänget i stället går ut och försvarar Lars Bern, och därmed aktivt bidrar till att skämma ut honom ytterligare.

Skam alltså även över Peter Stilbs (#35) och Tage Andersson (#36).

17 kommentarer:

  1. Ja du Bo J, du har inte funderat på att titta på Lars B:s argumentering?

    Funderat över vad konsekvenserna av MP:s politik skulle vara?

    Kanske till och med bemöta hans argument med några egna?

    I stället insinuerar du bl. a. senilitet och hänvisar till Lars B:s intellektuella kapacitet.
    Vad kallas sådana argumentering Bo J?

    Som avslutning:
    Varför vågar du inte gå in i matchen och skriva dina kommentarer direkt på Newsmill?
    Är du rädd för offentligheten?

    SvaraRadera
  2. I mitt förra inlägg citerade jag Lars Bern:

    "Orsaken var att klimatalarmister med sina datormodeller räknat ut att Queensland skulle drabbas av torka och inte nederbörd."

    Karln är en förbannad lögnhals, och jag vill inte ha med honom att göra. Inte dig heller om Du försvarar den dyngan Bern sprider.

    Punkt.

    SvaraRadera
  3. Ha,ha det här var ju kul:

    "Varför vågar du inte gå in i matchen och skriva dina kommentarer direkt på Newsmill?
    Är du rädd för offentligheten?"

    Skrivet av en liten anonym ynkrygg som kallar sig Pelle. Underbart.

    SvaraRadera
  4. Pelle:

    Det finns ingen anledningen att bemøta Berns artikel nar den helt enkelt inte går att bemøta.

    Vem tror på fullaste allvar att det kommer bli massmord om miljøpartiet hamnar i regeringen nar de flesta vet att partiet ar harmløst? Hur skulle ett massmord genomføras om ovanstående skulle ske?

    Såna som Bern & Co. førtjanar ingen respons eller seriøs debatt då dessa inte representerar en sådan. Låt dom hanga ut sig som de troll de faktiskt ar så att folk får se hur javla dumma deras argument faktiskt ar.

    Før øvrigt ar det lustigt att en klimatførnekare ska snacka om offentlighet nar de flesta klimatførnekare føredrar att vara anonyma nar de kommenterar klimatfrågor ute på natsajter :)

    SvaraRadera
  5. Hej Bo J

    Varför inte skriva en artikel med titeln
    Tragedin Bo Jonsson?

    Och för att verkligen sprida ditt inlägg kan du publicera det på Newsmill.

    Där ses det nog av lite fler läsare än på din lilla patetiska blogg!

    SvaraRadera
  6. Bo,

    jag tycker att du är suveränt frisk att läsa!

    Härligt med människor som uttrycker egna åsikter utan att gömma sig.

    Att du kommenterar Lars Bern, Peter Stilbs med flera är upplyftande, och det skapar en viss balans i rapporteringarna i bloggvärlden!

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  7. Slabbispybläffa8 juli 2011 kl. 01:05

    Nä, Bern har rätt! En struktur i era hjärnor, således genetiskt betingat, förklarar att ni är eko-fascister. Stilbs håller med.

    Nu ska jag fortsätta att läsa Berns artikel i det andra stycket osv... (Kanske återkommer med fler kommentarer!)

    SvaraRadera
  8. Pelle,

    Världsbefolkningen var 10% av vad är nu i början av 1700-talet. Tycker du verkligen att det är rimligt att tro att vi skulle gå tillbaka till tidens livsmedelsproduktion om MP fick genomdriva sin politik?

    Och tycker du verkligen att det är rimligt att tro att t ex personerna i MPs ledning skulle vilja mörda 6 miljarder människor?

    SvaraRadera
  9. Bo J.

    Jag läste Lars Berns inlägg på Newsmill.

    Det är bra att du ryter i.
    Den mannen är ju minst sagt märklig i sin syn på samhället och människor.

    Dessvärre har han många idoler.

    SvaraRadera
  10. Fan va jag ångrar att jag köpte, och till och med läste, Lars Berns bok Svart Snö. Jag håller fullständigt med dig om att karln är en medveten lögnare. På SvD skrev han en kommentar om att havsnivån höjts obetydligt på 100 år och att höjningen avstannat de senaste åren. Trots att han inte är dummare än att han kan gå in på t.ex. NASA Jet Propulsion Laboratories sajt och se att den genomsnittliga havsnivån höjts 5cm på 20år och att "nedgången" som han hänvisar till beror på La Nina. Frågan är varför han ljuger?

    SvaraRadera
  11. Och du som 1:sta klassens samhällsparasit, bäste tragedi, Bo Jonsson skulle ha någon som helst vederhäftighet synes mig groteskt. I ditt fall kan bara önska att det fuskbidrag som betalas ut för att du skall kunna sitta hemma på andras bekostnad dras in omedelbart ! Du kan gott flytta på ditt feta arsle och försörja dig själv !

    SvaraRadera
  12. Du är rent ÄCKLIG : "Din kommentar kommer att synas efter att den godkänts." Detta är Stalinistisk och Hitleristiskt CENSUR din fega snyltare !
    Stå för att du är LAT och hellre lever på andras arbete och sedan klagar på att de som föder dig lever fel som inte drar n´bena efetr sig hela dagarna !

    SvaraRadera
  13. Rent nyfiken på den knäppskalle som skrivit de senaste två kommentarerna. Kanske någon som vet vem jag är (vilket inte är så svårt i och med att jag inte är anonym). Hur som helst en sällsynt feg ynkrygg, utan vare sig heder eller namn.

    SvaraRadera
  14. Det här barn-tjafset och påhoppen i artikeln plus kommentarerna förintar helt min tro på trovärdigheten i Mr Bo Jonsssons blogg...!

    SvaraRadera
  15. Nån här är butthurt över sanningen.

    ''vd på ångpanneföreningen'' hade du talat sanningen så hade inte du behövt försökt förlöjliga Lars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir löjligt, när jag citerar Lars Bern ...

      Radera