Bilden av Norrlands inland, med
minskande befolkningsunderlag, bedrövlig demografi och kvinnounderskott,
stämmer väl överens med verkligheten. Men visar inte hela sanningen. Samtliga Norrlandsregioner
visar de senaste tio åren på en positiv befolkningsutveckling. Demografin är
heller inte dålig, även om kvinnounderskottet indikerar stundande problem. Statistiken
är lättillgänglig via den på SCB interaktiva
sidan Kommunfakta, befolkningspyramider.
Så här har regionernas invånarantal
förändrats från 2008 fram till 2018:
Region
|
Invånare 2018
|
Ökning
|
Gävleborg
|
286 547
|
10 639
|
Västernorrland
|
245 453
|
2 081
|
Jämtland
|
130 280
|
3 383
|
Västerbotten
|
270 154
|
12 342
|
Norrbotten
|
250 497
|
820
|
Närmare
två tredjedelar av norrlänningarna bor i kommuner som växer.
Ser vi specifikt på städerna längs
Norrlandskusten, är dessa, med några undantag, växande (Luleå, Sundsvall, Gävle
visar stark tillväxt, Umeå urstark). Samma gäller centralorten Östersund i
Jämtland. Kiruna i Norrbotten visar en svag minskning.
Sådan är verkligheten, den vi har
att anpassa oss till, när vi diskuterar klyvningen mellan stad och land. Norrland
är i sammanhanget oanvändbart som begrepp.
Påståendet att arbetskraft och
råvaror försvinner söderut till storstadsregionerna är till stora delar en myt.
Det verkliga flödet följer i första hand de gamla flottlederna, ut mot kusten,
till förädlingsindustrierna. Och naturligtvis högskolor och universitet.
Skillnaden
gentemot Norge, som ibland ses som regionalpolitiskt föredöme, är inte så stor.
Samma omfördelning sker i vårt västra grannland, men inte lika snabbt. Trenden
är dock obevekligt densamma.
Inlandskommunerna i Norrland kommer,
med få undantag, inte att växa av egen kraft. Med stor sannolikhet inte av
någon annan kraft heller.
Tanken att exempelvis vinster från vattenkraften
(där sådan finns) ska bidra till kommuners finansiering ser jag som ohållbar. Resultatet
skulle bli ett antal väldigt rika kommuner, och ett antal väldigt fattiga. Den
totala klyvningen av nationen.
Samtidigt måste även invånarna i
krympande kommuner garanteras samhällsservice. Och eftersom skatteunderlaget
inte räcker till måste staten ta ansvar för finansieringen. Inte via
komplicerade utjämningssystem, utan genom ett direkt finansiellt ansvar för
nödvändig verksamhet. Något annat alternativ ges inte.
Förutom då nedläggning och
tvångsförflyttning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar