Det är så här det är. Den som har
synpunkter på hur verksamheten ska förbättras har inget i verksamheten att göra
enligt dom som driver den.
Detta, mitt brev, för närmare två år
sedan är den enda rimliga förklaringen till att jag inom Arbetscenter betraktas
som persona non grata.
I brevet berör jag en episod som jag
ångrar djupt. När jag tvingades arbeta med en person som var uppenbart
drogpåverkad även ute på förskolor mådde jag fruktansvärt dåligt. Jag ångrar i
dag att jag inte direkt bröt av, och anmälde verksamheten till
Arbetsmiljöverket, och sjukskrev mig. Verksamhetschefen Niklas Wolff var inte
byxad att klara dessa utmaningar.
Men, som sagt, det är farligt för en
person i beroendeställning, att stöta sig med lägervakten. Tig och håll käft.
Bo Jonsson
610909-2459
Bergsätravägen 11 A
790 20 Grycksbo
0730 38 28 83
Till
Susanne Norberg, Kommunstyrelsen
Maria Jonsson, Chef AIK
Niklas Wolff, Enhetschef Arbetscenter
Håkan Appell, Verksamhetschef Hälla
Leif Norberg, Verksamhetschef Norslundsgruppen
Ing-Marie Sahlin Järnberg, AIK
För kännedom:
Anders Blom, f.d. Enhetschef Arbetscenter
Anders Östling, AIK
Robin Norberg, Kommunfastigheter
Dan Persson, Kommunfastigheter
Kommunstyrelsen (Eva Dahlander, Kanslichef)
Utvärdering nystartsjobb Bo Jonsson perioden 2015-01-01
till 2016-03-31
Undertecknad har den aktuella perioden varit verksam på dels
Plattform Svärdsjö dels Plattform Norslund. Tiden blir dock längre om en period
med särskilt anställningsstöd med placering på Plattform Norslund räknas in.
Jag fick förmånen att som delansvarig starta upp ett nytt
projekt i form av Plattform Svärdsjö. Projektet skulle huvudsakligen vara
behjälpligt med skötsel och underhåll av kommunala fastigheter i norra
kommundelen. Arbetsgivaransvar och arbetsledning från Hälla och Plattform
Norslund. Uppdragsgivare och beställare Kommunfastigheter.
Eftersom ingen haft intresse av att ta del av mina
erfarenheter; hur det är att starta upp ett nytt projekt, vad som måste tas i
beaktande, problem och möjligheter, logistiska utmaningar, vad som fungerat bra
och dåligt, respektive uselt, väljer jag att skriftligen redovisa mina
synpunkter. Erfarenheter jag även anser att ansvariga politiker och tjänstemän skall
ta del av.
Det är en utmaning
att etablera en ny verksamhet med ”arbetande arbetsledare” bestående av två för
varandra tämligen okända personer. Någon djupgående förberedelse för denna nya
roll gavs heller inte. För egen del hade jag god erfarenhet av
dagligt-skötsel-arbete, medan min kollegas främsta kunskaper låg inom fältet
skogsvård, vilket var en liten del av arbetet.
Jag upplevde det som
ett problem att tillsammans med min kollega börja min arbetsdag på Hälla,
samtidigt som övriga gruppmedlemmar startade sin på Svärdsjöskolan. Personalen
i en sådan här grupp är sällan självgående, och att då starta dagen med att
många gånger sitta och vänta på arbetsledningen är inte bra.
I arbetet med att
etablera en ny plattform anser jag det viktigt att personalen sätts samman
utifrån att den nya gruppen ska fungera så bra som möjligt tillsammans. Att
använda den nya plattformen för att lösa personalproblem på Hälla, som skedde,
anser jag vara allt igenom förkastligt, och ett tecken på bristande ledarskap.
Formerna för den
praktiska arbetsledningen kan heller inte sägas ha varit optimala.
Verkligheten blev att uppdragsgivarens roll (Kommunfastigheter) i stora delar
flöt samman med arbetsledarens roll (Plattform Norslund). Som arbetande
arbetsledare innebar det ledning från två personer representerande två olika
förvaltningar. I praktiken blev detta inget större problem, då de ledande
personerna var far och son. Vi kanske dock inte ska utgå från att den
konstellationen är regel om liknande verksamheter ska byggas upp.
Samarbetet mellan
kommunfastigheter och Plattform Svärdsjö fungerade, under min korta period,
enligt mig mycket bra. Arbetet gentemot verksamheterna – som äldreboenden,
särskilda boenden, skolor och förskolor – var en ren fröjd. Underhållet är ofta
eftersatt och personalen oftast (läs alltid) glad över att en arbetsgrupp kan
hjälpa dem. Detta förutsätter dock en ständig dialog med personalen på den
aktuella verksamheten. Fungerar detta finns det inget mera tacksamt arbete!
Personalrekryteringen
är därför mycket viktig för att plattformarna ska fungera. Personalen
måste, utöver folk som vill och kan jobba, bestå av personer som passar in i
inte minst förskolemiljö. Här har det brustit. Kraven är inte så stora
egentligen: En person som i vart fall vill försöka sköta ett arbete, ett insteg
på arbetsmarknaden, och som har tillräcklig social kompetens. Erfarenheten är
dessvärre att AIK inte klarat av den delen. När plattformarna hade som mest att
göra, och inte hann med att fullgöra sitt uppdrag gentemot kommunfastigheter,
misslyckades AIK med att ta fram personal. Personer inte mogna för
arbetsmarknaden var till ingen hjälp.
Försiktighet måste
iakttas vid användandet av plattformarna som ett led i integrationen för
invandrare. Invandrare ska integreras i det svenska samhället. Det är inte
säkert att det är optimalt att göra det tillsammans med personer som aldrig
någonsin blivit integrerade …
Det dyker inom sådana
här verksamheter ofrånkomligt upp människor som inte alls passar in, är
lämpliga eller mogna för arbetet. Individer med drogproblem tillhör
ytterligheterna, men förekommer. Att det då inte inom organisationen finns en
särskild plan för hur detta ska hanteras ser jag som hårresande. En misstänkt
drogpåverkad person måste naturligtvis omgående testas. Ni kan själva tänka er
reaktionerna om det blivit allmänt känt att en person anställd på arbetscenter
arbetat drogad på en förskola.
Min korta tid som
arbetande arbetsledare tog slut efter tre månader på grund av virus på
balansnerven. Ett ytterligt otrevligt sjukdomstillstånd med kraftiga balansrubbningar.
Resultatet blev ungefär två månaders sjukskrivning, och ytterligare en tid
oförmögen att kunna köra bil. I samband med sjukdomen upphörde mitt engagemang
med Plattform Svärdsjö, och därmed anställningen som arbetande arbetsledare. Projektet
Plattform Svärdsjö fortsatte, även om jag kopplades bort. Anledningen till
varför jag kopplades bort helt och hållet vet jag inte. Projektet stöptes om
samtidigt som mina erfarenheter, som jag skrev i inledningen, var ointressanta.
En snäll tolkning
är att ledningen på arbetscenter insett att den lösning de själva sjösatt inte
var den bästa, och tog tillfället i akt att avpollettera mig i samband med
sjukdomen. En elak tolkning är att det hela handlade om repressalier för att
jag blivit sjuk. Det sved trots allt att gå ner drygt 4 000 i månadslön utan
att få en förklaring till om arbetet var väl utfört eller inte, och utan att
någon var intresserad av min personliga syn på hur verksamheten fungerat. Eller
om hur jag såg på framtiden. En slags mänsklig degradering.
Det blev en återgång till Plattform Norslund, ett arbete som
nu inte längre blev förlängt. Anställningen upphörde den 31 mars, och att jag
fick beskedet telefonledes så sent som torsdagen den 17 mars, endast två veckor
före sista arbetsdag, ser jag inte som förvånande.
Grycksbo den 6 april 2016
Bo Jonsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar