lördag 24 april 2010

Janne Möller är ... hm, hm

Grattis Djurgården till en fantastisk finalserie, de var Ni som gjorde det. Men framförallt grattis till HV 71 som vann SM-guldet i suverän stil. Även om Djurgården gjorde det bra var det inget snack. HV var bättre.

Men trots det, skam åt Djurgården som inte kunde hålla koll på drägget, eller rättare, inte brydde sig.

Nej, det är inte en liten klick ligister som förstör för laget. Det är mycket mera än ett gäng, det är du och jag som agerar utifrån vad klubben tolererar, om ledarskap saknas. Minns vad djurgårdsledarna - och spelarna - sa efter det att delar av publiken kastat in föremål och slitit loss inredning från Globen: något i stil med att hemmalaget ska ha fördel av hemmaplan (jag törs inte sätta ut citattecken, är inte säker på exakt ordalydelse). Fy Fan.

Någonstans här glömmer Djurgården sin viktigaste uppgift: att främja idrotten, att se till så att även barnfamiljer vill gå på hockey.

Jag drar mig till minnes en intervju, eller var det en debattarikel. Vet inte så noga, men jag är så säker på andemeningen att jag inte tvekar om slutsaten, det är längesedan. Jag skriver efter min minnesbild:

En docent på Karolinska Institutet beskrev hur han stod i AIK-klacken under en match mot MFF. Efter ett tag upptäckte docenten hur han stod och skrek "janne möller är homosexuell".

Jag kommer inte ihåg vad docenten hette, kanske någon av läsarna vet?

Men det viktiga är, att detta visar att det inte är en liten "svans" eller ligister som skapar stämningen på arenorna. Det är Du och jag och stämningen. Börjar klacken skrika "vi hatar ... " är det bara brist på ledarskap. Inget annat. Samma brist på ledarskap som nu Djurgården nu visar; tillåter man något annat än att älska sitt lag, ja då kommer otrevligheterna också.

Massans makt, som leder till de här dumheterna med föremål på isen går att stoppa. Men inte om man tillåter att lagets "supportrar" skriker "vi hatar ...". Det handlar om ledarskap. Det finns ledare, det finns hejarklacksledare, men tar inte dessa sitt ansvar så ballar det ur.

Byt klackledare Djurgården! Det måste väl ändå finnas djurgårdare som älskar sitt lag i första hand?

Och som kan göra idrotten bättre, så att även barnfamiljer vill gå på den bästa underhållningen som finns i världen.

Aftonbladet Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar