fredag 20 november 2009

Ungdomar och sanningen

I en arikel i Aftonbladet med rubriken "Ungdomar pressar Margot om klimatet" kommer en grupp ungdomar till tals om klimatpolitiken.

Genast dyker det upp kommentarer och bloggar om att ungdomar är lättledda och att kidsen är lurade. Ånej, så enkelt är det inte. Visserligen finns det en "undergroundkultur", med suspekta konspirationsteorier, hos en grupp ungdomar, hos dem såväl som hos andra. (Denna grupp tror jag dock tillhör "deniers".)

Annars tror jag att ungdomar som är uppväxta med internet, och som använder det i skolarbetet, är duktiga på använda den "fakta" som finns på nätet. Ungdomar som vill ta reda på fakta om klimatet, och gör en googlesökning, tror jag klickar bort sidan, om den leder till Antony Watts eller någon annan annan sida som leder till tvivelaktiga källor. Varför? I skolarbetet kan du inte använda referenser från någon tankesmedja. Finns det tveksamheter i materialet säger kompisarna ifrån. Om inte läraren gör det.

(I fallet ovan arbetar Watts med hypotesen att temperaturökningen uteblir; jag tror ungdomar ser det som mera betydelsefullt att temperaturen inte sjunker, och kollar de konsekvenser detta för med sig.)

Tänk om en naturvetare skulle påstå att glaciärerna växer, bara för att han eller hon räknat ut att det är fler bloggar som skriver att glaciärerna växer och färre bloggar som skriver att glaciärerna krymper. Tror inte det händer.

Jag tror snarare att de flesta ungdomar använder den här metoden, som jag skrev om tidigare i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar