söndag 1 november 2009

Pizzasallad!

Jag har i min presentation lovat att jag ska komma med något matrecept. så det är väl bäst att jag uppfyller löftet!

Pizzasallad; det finns sura varianter, smaklösa... och goda dito.

Jag vill ge receptet på en god sådan:

Skär vitkålen med osthyvel (!); det gör att den verkligen blir finstrimlad. Och lägg den i en bunke.

Häll över olja; så där så att den blir lite lagom glansig.

Häll över kokande vatten, lättsaltat, och låt det det stå en stund.

Häll av vattnet och smaka av med vinäger, svartpeppar och oregano. Vill man lyxa till det lite blandar man i paprikasallad.

Hemligheten är oljan; och innan man slackar kålen. Det gör att kålen blir mjukare och tar åt sig kryddorna bättre.

Och gör inte som jag: ät inte det här tillsammans med törstiga kamrater, då får man huvudvärk - och det har har jag just nu; utöver andra eftermyndiga åkommor. (Jag ser det här inlägget som ren bakfylleterapi.) Men gott var det.

1 kommentar:

  1. Jag gör ungefär så, finstrimlar med osthyvel osv, men jag använder inte kokande vatten utan kallt - dvs mer slow food. Sen låter jag det stå och dra i två dagar under en tyngd (jag pressar ner det med en vattenfylld skål som jag ställer på salladen i den bunke som jag har den i) innan jag häller väck överflödig vätska och äter den. En pizzabagare lärde mig att detta är orginalsättet.

    SvaraRadera