Centern visar inga bra siffror i senaste SIFO-mätningen, och som tidigare mycket aktiv centerpartist kan jag inte låta bli att fundera.
Symbolfrågor är viktiga i politiken för att få grepp om ett politiskt parti. Symbolfrågan blir det som förenar sakpolik med ideologi. För centerns del, ser jag en fråga som mer än någon annan symboliserar den nya centern: Kringfart Stockhom. Detta av två skäl:
För det första: Genom att förespråka Kringfart Stockholm, säger centern att privatbilismen är det viktigaste instrumentet för att lösa Stockholms transportproblem. Ett Stockholm som aldrig byggts för biltrafik. Det sägs att leden ska leda bort trafiken från innerstaden; jaha, har det någon gång i bilens korta historia, visat sig minska biltrafiken i en citykärna, om man ökar bilparkens storlek inom pendlingsområdet?
För det andra: Genom att satsa på privatbilismen, visar också partiet, att man inte längre i första hand företräder dom, som år ut och år in, står och väntar på buss, tåg eller tunnelbana, för att ta sig till och från arbetet.
Detta är en helomvändning. Från att företräda dom som är beroende av kollektivtrafik, vare sig den fungerar eller inte, och som INTE hör till någon röststark eller högljudd grupp i samhället, till att föra deras talan, som inte nog med att dom alltid kunnat göra sig hörda, också tillhör den grupp som fattar de flesta besluten i vårt samhälle, är steget mycket, mycket långt.
Och då har jag ändå knappt berört konsekvenserna för miljön.
Jag tror att vägrenen till en sexfilig motorväg är en dålig växtlokal för en späd klöverplanta.
Svd Expressen Aftonbladet DN
söndag 18 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar