fredag 9 oktober 2009

Mojib Latif och den globala avkylningen

Först av allt: Mojib Latif är tysk klimatforskare och arbetar för FN i kommittén IPCC, vilket brukar räcka för att diverse bloggande klimatexperter ska falla ut i ett språk fullt med invektiv.  Därför blev jag nyfiken när några debattörer på SVT:s ställ om hävdade att denne Latif hadde rubbat världsbilden för alla "AGW-troende" genom att säga att den globala uppvärmningen avstannat.
Så här är det, och mot min vana (jag ska förklara längre ner) länkar jag till ett Youtube-klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=khikoh3sJg8

För den som inte orkar tröska sig igenom filmen kan jag sammanfatta Latifs budskap: Vi har alltid haft naturliga växlingar i klimatet, och kommer alltid att ha. Den globala uppvärmning som IPCC beskriver i sina modeller, och som i högsta grad stämmer med observationer, uppgår till omkring 2 grader celcius på 100 år. Alltså 0,2 grader per årtionde, eller 0,02 grader per år. Och alla tänkande människor inser att de naturliga växlingarna är större än 0,02 grader mellan olika år - temperaturen kommer att gå ner i perioder, och den kommer att stiga.

Varför länkar jag då till filmen? Jo, jag tycker att den är en sanslöst bra beskrivning av det jag upplevde, när jag med hänvisning till debatten ovan, skulle ta reda på vad Latif  verkligen hade sagt. Det var svårt; googles söksida var full med sidhänvisningar som "refererade" till Latif och att "den globala uppvärmningen hade avstannat". Likadant sidan efter, och nästa ... I motsats till dessa sidor, är det Latif som själv pratar större delen av Youtube-klippet.

Jag måste själv erkänna att jag blev lite lurad av debatten på Ställ Om. Jag fick intrycket av att Latif sagt, att naturliga variationer skulle göra att världen skulle kylas av några årtionden framöver. Inte ens det hade Latif sagt. Men jag får skylla mig själv, när jag ens en gnutta, tar mytomaner på allvar. (Det sista jag skrev nu menar jag inte, men jag avstår från utveckla mina tankar.)

Hur ser det då ut med temperaturen; har den sjunkit det senaste årtiondet, eller? Det är svårt det här med trendlinjer, men det finns enklare sätt att bilda sig en uppfattning. Och man behöver inte lita på någon annan.

Roy Spencer (han tror inte på AGW) redovisar varje månad temperaturer från en satellitmätning. Gör så här: förstora upp bilden som jag länkar till, och ställ dig några meter, gärna tre, från datorn - då syns en trend tydligt. Det är svårt att se när man sitter med "näsan i skärmen".

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_Sept_09.jpg

Naturligtvis är det ingen sensationell upptäkt som jag gjort. Många vet om det, och det är en anledning till att vi ofta får se korta diagram i de här sammanhangen, men då ska man bli mycket misstänksam.

Åter till varför jag inte gärna länkar till Youtube i de här sammanhangen. Svaret är enkelt: Jag är en intresserad klimatdebattör; men inte expert på det jag skriver om. Därför ska mina länkar gå till relevant forskning, och inte till någon annan debattör eller tyckare.
Ställ Om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar