onsdag 7 oktober 2009

Tycker ni att min blogg ser torftig ut?

Svarar ni ja på den frågan, är Ni inte ensamma, det gör nämligen jag också. Men hav tröst. Så småningom ska jag skaffa en scanner och lägga in lite bilder. Jo, just det, en scanner, Ni läste rätt.

Som lycklig ägare till en gammal Nikon FM 2, har jag nu insett att jag börjar bli lite passé. Jag måste ärligt säga att jag inte trodde att det skulle ske. I min enfald trodde jag inte att den digitala bildtekniken skulle utvecklas i den hastighet, och till det pris den gjort. Jag trodde att den digitala tekniken skulle vara något för familjealbumet och nyhetsrapportering, men inte kunna tävla med exempelvis diabilder i kvalité, men ack så fel jag hade. Så snabbt och effektivt har utvecklingen gått att ögat inte längre kan uppfatta skillnaden mellan kamerans pixelbaserade bild och den näst intill molekylskarpa analoga dito.

Men lite sorgligt är det ... Bilden som autentiskt material har gått förlorad. Det som förr var ett oerhört väl förberett och genomarbetat konstverk är i dag någonting du fixar till i fotoshop.

Samma sak med den rörliga bilden. Du kan inte längre se en actionfilm, och njuta av ett bra stunt-trick, eller ännu hellre att stjärnan själv utför konststycket. Det har aldrig genomförts.

En film som har blivit lite stilbildare vad gäller att "upphäva tyngdlagen" är Crouched Tiger - Hidden Dragon. Jag måste säga att jag har svårt för sådana filmer, det blir bara för mycket - men den här filmen är vacker. Filmerna som försöker apa efter den blir bara löjliga.

På Youtube hittade jag delar av en gammal klassiker som jag inte vill undanhålla er. Också fäktning. Visserligen en urusel sådan, men ändå uförd med ackuratess, och med trick och vighet, utan vare sig stuntman eller digital bildbehandling, knappt ens klipp. Gene Kelly i De tre musketörerna. Håll till godo:

http://www.youtube.com/watch?v=8dnumaASTtM

Ja, här sitter jag och länkar till Youtube, och känner mig något kluven; digatala bilder har också sina fördelar. Och jag har kanske någon kompis som kan hjälpa mig med lite bilder tills jag springer på en scanner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar