fredag 19 mars 2010

Fria resor och mutbrott

Jag bara måste skriva lite om riksdagsledamöternas resebidrag. Och dra mig till minnes vad dåvarande kommunalrådet i Åre, centerpartisten John-Bruno Jakobsson, sa för bra många år sedan. (Tror jag börjar bli gammal nu ...)

Bakgrunden var att kommunen hade bekostat resa och uppehälle, för ett antal politiker och tjänstemän, som skulle studera vinterturism i Alperna.

En reporter frågade kommunalrådet hur man kunde använda skattemedel för en resa till Alperna för politiker och tjänstemän.

Kommunalrådet svarade något i stil med: I Åre kommun arbetar vi med att bygga upp sveriges bästa skidanläggning för utförsåkning, och vi ska skicka iväg lika många nästa år ...

Mig veterligt ställde inte reportern någon följdfråga ...


Jag måste erkänna att jag personligen har tveksamheter till ett studiebesök på Disneyland för riksdagsledamöter. Däremot skulle jag tycka att det vore bra om flera politiker studerade Ekoturism, därför att jag anser att det har en stor potential, i sveriges glesbefolkade land.

Märker ni skillnaden?

Mina åsikter om vad som är viktigt. Därför anser jag, att jag ska hålla käften om resan till Disneyland.


Däremot om ett företag sponsrar en resa, om än syftet är gott, eller bekostar en hotelvistelse, eller en kurs, som jägarförbundet (inget företag, men väl en stark lobbyorganisation).

Tror ni att ett företag bjuder riksdagsledamöter för skoj skull? Som inte väntar något i gengäld? Det här vill jag ha bort! (Som parentes anser jag också att det borde iordningställas en svart lista över journalister som tackar ja till liknande gratiserbjudanden.)

Vill några riksdagsledamöter studera Shell och dess verksamhet, därför att de anser att det är värdefullt, så ska staten betala - inte bolaget. Och därför ska vi också ha generösa regler för studieresor.


Vi vill väl ändå inte ha det som i Schweitz där man visserligen inte slösar skattepengar på sina parlamentariker, men där det förväntas att den som får audiens betalar för det ...


Aftonbladet DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar