Jag har funderat länge på det här inlägget. Klimatförändringarna är en realitet, och till större delen beror dom på mänsklig påverkan. Det finns ingen anledning att ifrågasätta forskningen på den här punkten. Det finns någotsånär seriösa skeptiker som ifrågasätter detta, exempelvis Roy Spencer, som hävdar någon slags negativa återkopplingar, som han inte lyckats finna stöd för, och som motsägs av hans egna satellitmätningar.
Nåväl, Roy Spencer har sagt att temperaturen är i fritt fall, men den lägsta nivå tempen nått ner till är medel för 30-årsperioden 1979-2008. Detta är anmärkningsvärt eftersom vi nyligen passerat en mycket djup La Nina. De globala temperaturerna ska jämföras med temperaturer från andra perioder med La Nina. Det gör inte Spencer.
Det finns gott om andra iakttagelser på att världen totalt blir varmare. Jag fördjupar mig inte i det, utan konstaterar att den här sidan är bra: NASA Climate Change. Att bygga någon verklighet på Sveriges knappa promille av jorden är inte ens ett försök till vetenskap, även om jag också fryser ibland.
Nåväl vi måste minska utsläppen av växthusgaser. Om ni inte tycker att det är betydelsefullt vad vi gör på den här promillen av jorden, så kommer det att betyda desto mera för oss, var den större procenten hämtar sina investeringar för att i sin tur minska sina utsläpp. Industriell självbevarelsedrift skulle jag vilja kalla det; Sverige har en gång varit världsledande på energiteknik, och jag ser gärna det fortsätter.
En av de viktigaste åtgärderna för att få ner utsläppen av växthusgaser är att lägga om transportsystemet. Att som i fallet Stockholm bygga en kringfart för att underlätta för den privata bilismen, anser jag vara självmål. Och jag anser det vara självmord, politiskt, för ett parti, som kallar sig miljö dito att gå med på det.
Nog om Stockholm, nu ska jag tala om Falun! En centralort mitt i centrum av glesbygd, som är beroende av bilen.
Jag ser framför mig ett bilfritt Falun, med undantag av Taxi och andra nödvändiga transporter.
Jag återkommer till det bilfria Falun, men jag ser ett tillfälle då det ska cirkulera privata bilar i stan: Cruisingen med raggarbilar!
Tro inte att dom här killarna och tjejerna med motorintresse, bidrar till dom koldioxidutsläpp som vi i första hand ska jaga. Snarare tvärtom. I stället för en charterresa eller en tripp till Thailand spenderar dom veckotimmar på att polera en klenod – ett brinnande intresse. Som dom vill visa upp några gånger om året. Och som jag gärna tittar på. Även om jag tycker att det är en väl amerikaniserad kultur, men ok i det här fallet.
Det vi verkligen måste lösa, bland annat, är logistiken för dom som sitter i bilarna, en och en, och pendlar mellan Falun och Borlänge. Vi måste få mera rationella transporter. Att vi har fått en säkrare väg är ingen ursäkt.
Och jag ser ingen som helst ursäkt till att vi ska fylla, en i mitt tycke mycket vacker småstad med bilar dygnet runt. Inget som helst problem att lösa. Skapa ordentliga infartsparkeringar med matarbussar. Beställ bussar med få sittplatser, men med gott om plats för barnvagnar och kassar, så behöver ingen klaga. Och se till så att det går täta turer. Dessutom skulle detta medföra, att det då skulle gå lätt att komma fram för färdtjänst och taxi, för dom som måste åka ända fram. Gäller även dom personer med handikapptillstånd som i dag måste leta till förbannelse, för att hitta den P-plats dom är berättigade till.
Sluta upp med att planera, för ett transportsystem som bygger på individuella lösningar. Och lämna bakom er lösningar som bygger på fossila bränslen.
Fossila bränslen ska användas till en fossil bilpark. Vi kanske inte behöver sträcka oss så långt som till en fossil bilpark, men väl till en historisk sådan. Låt raggarna ha sin bensin ifred, dom gör inte av med så mycket, och framförallt så bidrar dom inte med en massa andra utsläpp av typen flygresor.
Det är transportsystemet, och synen på samhället i stort, som vi måste ge oss på för att förändra samhället i hållbar riktning.
Inte enskilda hobbyutövare med ett brinnande intresse.
Uppdatering: En artikel i expressen om earth hour kan vara värd att ta in i sammanhanget.
Uppdatering: En artikel i expressen om earth hour kan vara värd att ta in i sammanhanget.
"Jag fördjupar mig inte i det, utan konstaterar att den här sidan är bra: NASA Climate Change"
SvaraRaderaSnart kan man väl inte länka dit, nu när republikanerna röstar för att NASA ska sluta forska om klimatförändringar. Vad sägs om att vi censurerar SMHI när vi ändå håller på? Fånigt...
"Om ni inte tycker att det är betydelsefullt vad vi gör på den här promillen av jorden, så kommer det att betyda desto mera för oss..."
En anledning till att sluta med fossila bränslen som ALLTID glöms bort av haveristerna är ju den egoistiska biten: Hälsoperspektiven för människan. Den här rapporten har väl inte gått obemärkt förbi?:
http://www.lungusa.org/about-us/our-impact/top-stories/toxic-air-coal-fired-power-plants.html
Samt de partiklar vi får i oss från bilarna. I Karlstad har de börjat mäta luftkvalitén på vissa gator.
Varför vågar de inte diskutera sådana saker? Varje gång jag drar upp det, så undviker de frågan.
Bo,
SvaraRaderaMycket bra och insiktsfullt skrivet att vi ska fokusera på rätt saker. Jag håller till fullo med att man inte ska ”jaga pensionärer med skärbrännare” utan hitta lösningar som ger störst effekt på bredden i förhållande till satsat kapital. När det gäller omställning av transportsektorn så är det en tuff nöt att knäcka. Framförallt med tanke på att många transportföretag och åkerier går på knäna idag och inte förmår satsa på nya effektivare fordon. Lämnar man över frågan till de producerande företagen så kan de naturligtvis delvis hitta andra logistiklösningar för att tillfredsställa sina transportbehov. Där utgör inte sällan en kombination av ett flertal olika transportslag ett fungerande alternativ. Många vill se en kraftig utbyggnad av järnvägen som en miljövänlig framtidslösning, men det viktiga är att sådana beslut inte snedvrider företagens konkurrenskraft. Vi måste även framgent hitta lösningar som gör att vi enkelt kan avsätta våra produkter (tjänster) på en marknad oavsett var den existerar. Vi måste också med enkelhet klara omlastningar mellan olika transportslag utan tidsförluster på ett effektivt och rationellt sätt. Detta måste ske med bibehållen kvalitet, leveranssäkerhet och utan kostnadsökningar. Större infrastrukturomställningar måste upp på EU-nivå och beslutas eftersom det påverkar vår handel med omvärlden i ett globalt perspektiv.
Att hitta framtidens transportlösningar är en stor utmaning men även en spännande sådan.
De företag som ligger i framkant när det gäller att tillfredsställa kundbehov med nytänkande, innovationskraft och flexibilitet har goda förutsättningar att bli morgondagens stora vinnare
Jag har aldrig varit inne på din blogg tidigare. Men den är mycket välskriven. Fortsätt göra ett bra jobb! Mvh /Gustav
SvaraRadera