onsdag 14 juli 2010

Bra rutet Adelsohn

Jag förstår att passagerarna på det tågset som stannade i obygen är förbannade, och jag förstår att styrelseordföranden för SJ, Ulf Adelsohn, å sin sida är förbannad å passagerarnas vägnar.

Om inte departementet för infrastruktur får till uppgift att se till att infrastrukturen fungerar kan vi lägga ner eländet. Att hålla på med styckningar (läs slakt) av våra gemensamma tillgångar är en verklighetsfrämmande verksamhet (sossarna är förbannemej inte heller oskyldiga till den här utförsäljningen). Sverige är inte så stort, att vi kan dela upp järnvägsnätet i marknadsandelar.

Hallå, det bor nio miljoner människor i det här landet, inte nittio.

I samband med vinterns tågkaos skrev jag att det behövs en stins. Samma sak gäller fortfarande. Fungerande infrastruktur är ett krav, ingen auktionsverksamhet. (Förresten, vilket stolpskott är det som har kommit på att vi ska sälja ut myndighetsutövningen AB Svensk Bilprovning? Att sossarna var så dumma att de bolagiserade verksamheten, är ingen ursäkt för idiotin att göra sig av med bolaget ... Regeringen borde ha bättre för sig än att fördärva det som fungerar.)

Jag anser att vi inte kan ha en regering bestående av pellejönsar, som tror att utförsäljningar av infrastrukturen löser de grundläggande problemen, när det kanske största problemet är samordningen, att våga prioritera vad som måste göras. Och faktiskt ta vinsten från godbitarna och lägga på de mindre lönsamma delarna.

Vågar vi hoppas på en debatt i valrörelsen om vad som är statens skyldighet?

Aftonbladet 1 2 3 Svd DN DN2

3 kommentarer:

  1. Utförsäljning av infrastruktur löser inget det blir MYCKET sämre, titta bara på England där tågtrafiken totalhavererade och staten tvingades köpa tillbaka (för flera miljarder) tågtrafiken de3 nästan skänkte bort vid privatiseringen.

    Eller USA där du skall åka en sträcka mellan punkt A och B som trafikeras av 4 olika bolag och du får köpa 4 olika biljetter av 4 olika bolag , krångligt som fan och blir ett tåg försenat.... får du ingen ersättning av de andra bolagen vars avgångar du missat , privatisering av samhällsviktiga funktioner är ren idioti.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det nog mer ett systemfel än de konkreta utförsäljningarna som ligger bakom. Det satsas oerhört små resurser på löpande underhåll (jag har för mig att Sverige lägger minst pengar per jvg-km i hela EU) men mer på investeringar. Bana och vagnar körs i botten, sedan tigger man pengar till dyra upprustningar. Att ett antal X2000-tåg havererar i värmen är beklagligt, men inte oväntat. Att det tar 6 timmar att bärga tåget är oförsvarbart. Fanns närmaste lediga lok som kunde hämta tåget i Malmö? Men bristfälliga resurser för räddning (outsourcat förstås) leder till detta. Grödingebanan är möjligen byggd utan räddningsvägar dessutom, till skillnad frå exvis Botniabanan. Har man inga resurser för snöskottning vintertid har man inte heller resurser för att bärga ett trasigt tåg.

    Varför tåget stannade får nog utredas, men dålig kylning orsakat av delvis igengrodda värmeväxlare är nog en möjlig orsak. För det var tydligen inte nedfallen kontaktledning denna gång.

    Är det samma grundtanke som ligger bakom S mfl åsikt att man skall höja ROT-avdragen (investeringssubvention) och ta bort avdragsrätten för hushållnära tjänster där nog städning kan räknas som förebyggande underhåll. Eller är det bara manschauvinism som gör att feministerna Sahlin och Ohly mfl vill minska skattesubventionen av kvinnodominerade verksamheter och öka den för mansdominerade dylika?

    SvaraRadera
  3. vagnparken är rena stenåldern, många av tågen är 30 år gamla ! , trettio år. inte tio.

    Det är väldigt lite pengar som satsas på all hårdvara inom järnvägen och i alla länder där järnvägen sålts ut har det totalhavererat för att det då satsats ännu mindre. Vi ligger redan nu runt bristningsgränsen.

    SvaraRadera