lördag 10 april 2010

Väder i olag

Blev uppmärksammad på rekordtemperaturerna i New York av en av de bloggar jag läser. Nästan 33 grader celsius i april månad.

Naturligtvis inget man ska dra några som helst växlar på om det inte vore för det här:

För bara några månader sedan lamslog en snöstorm New York; just lamslog är i det fallet rätt ord. En vinter som för övrigt varit osedvanligt kall och snöig i området, något som också uppmärksammades på bloggen Watts Up With That (WUWT).

Som det inte var nog drabbades New York även av översvämningar efter häftiga regn (som inte uppmärksammades på WUWT)

Och nu en tidig värmebölja ... (som inte heller uppmärksammats på WUWT)

Nej, man ska inte dra några förhastade slutsatser, allt kan vara/är slump. Ändå kan jag inte göra mig kvitt tanken på att det här har samband med vinterns globala rekordtemperaturer. Högre temperatur är för mig inte något annat än mera energi i atmosfären. Och att världshaven fortsätter att accumulera värme gör att det finns ännu mera energi att tillgå. Mera energi borde ge häftigare väder; tvärare kast mellan värme och kyla, mera regn, mera snö - och mera vind även om det finns rapporter som visar på att det inte blåser mera nu än vad det gjorde tidigare. Energiprincipen helt enkelt.

Och jag kan inte göra mig kvitt tanken på att det ligger en hel del i vad vissa skeptiker hävdar: att en ökad temperatur ökar molnbildningen, som i sin tur kyler av klimatet. Teorier som om de stämmer, gör att den globala uppvärmningen är på väg att ställa till ett helvete vare sig det blir varmare eller inte. (För tillfället verkar det som om det på vissa känsliga platser som Australien (och även Afrika och Kina) blir just varmare, torrare och blötare. Ingen bra utveckling.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar